Webinar om Mini-metodevurdering for helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Melding
|Publisert
I samarbeid med avdeling for vurdering av tiltak i FHI arrangerte NASKO 30. oktober et lunsj-webinar om mini-metodevurderinger for kommunal svangerskapsomsorg, helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom.
Denne meldingen er eldre enn 30 dager og informasjonen kan være utdatert
Ta meg til forsidenOm webinaret
Maria Bjerk ved avdeling for vurdering av tiltak i FHI ga deltakerne en kort innføring om mini-metodevurderinger. Marit Müller De Bortoli, forsker i NASKO, fortalte om muligheter og begrensninger for bruk av mini-metodevurderinger i helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Etter presentasjonene var det åpent for spørsmål og innspill. Spørsmål ble besvart fortløpende under webinaret.
Webinaret ble fulgt av ansatte og beslutningstakere fra flere ulike kommuner og institusjoner.
Det ble ikke gjort opptak av selve webinaret, men interesserte kan se et opptak av presentasjonene.
Spørsmål og svar
Kan dette brukes i forbindelse med mastergradsprosjekt?
Ja, hvis studenten skal skrive en kunnskapsoppsummering om et tiltak kan det være første del av en MMV. Vi ser særlig når det gjelder digitale tiltak at det ikke finnes mye oppsummert forskning fra før og at det da kan være aktuelt å lage en systematisk kunnskapsoppsummering basert på primærstudier.
Kan dette brukes som grunnlag for politiske beslutninger i kommunene?
Flere kommuner har brukt det som grunnlagsdokument til politisk sak. Det kan også brukes for å se på de-implementering, altså er det noe vi skal slutte å gjøre.
Kan dette benyttes ved søknad om tilskudd?
Det kan brukes som kunnskapsgrunnlag inn i en søknad om tilskudd, ja.
Kan gå flere kommuner gå sammen om MMV? (samme tiltak)
Ja, flere kan gå sammen hvis de er cirka like langt i prosessen. F.eks at de har forankring og vedtak om at dette er noe de skal gjøre. Tenker at 2-4 kommuner kan gjøre en prosess sammen.
Kan dere kort oppsummere/forklare hva metoden går ut på?
Kort fortalt går metoden ut på å samle informasjon om forskning og konsekvenser (organisering, økonomi) for å kunne danne et beslutningsgrunnlag for å kunne ta kunnskapsbaserte beslutninger. Dette kan være når man planlegger nye tiltak, lurer på om man skal fortsette med et tiltak, eller skal gå fra prosjekt/pilot til drift.
Presentasjoner
- Presentasjon om mini-metodevurdering (Maria Bjerk)
- Presentasjon om mini-metodevurdering for helsestasjon og skolehelsetjenesten (Marit M. De Bortoli)