Pasienters og pårørendes erfaringer med legevaktene i Arendal, Kvam og Tromsø
Rapport
|Oppdatert
Undersøkelsen var en pilotundersøkelse der hovedmålet var å lage et valid og reliabelt spørreskjema og innsamlingsopplegg som kan brukes i både lokale og nasjonale undersøkelser for å måle pasienterfaringer med legevakttjenesten i Norge.
Last ned
Hovedbudskap
Kunnskapssenteret og Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin gjennomførte våren 2008 en spørreundersøkelse blant pasienter og pårørende som hadde vært i kontakt med Legevakten i Arendal, Kvam legevakt og Tromsø legevakt.
Undersøkelsen var en pilotundersøkelse der hovedmålet var å lage et valid og reliabelt spørreskjema og innsamlingsopplegg som kan brukes i både lokale og nasjonale undersøkelser for å måle pasienterfaringer med legevakttjenesten i Norge.
Pilotundersøkelsen omfattet alle pasienter som hadde hatt kontakt med de tre legevaktene i undersøkelsesperioden og alle typer kontakt med legevakten, det vil si telefonkontakt, oppmøte på legevaktlokalet og sykebesøk hjemme.
Faktoranalyser ga fire hovedområder for kontakt med legevakttjenesten:
- Telefonkontakt
- Legekontakt
- Sykepleierkontakt
- Organisering
Generelt ga pasientene og pårørende positive vurderinger av legevaktene. Gjennomsnittsskåren på de fire hovedområdene vises på en skala fra 0 til 100 der 0 er dårligst og 100 er best.
Resultatene viser at det er litt variasjon i hvilket hovedområde som skårer best. Hovedområdet Organisering får en noe lavere gjennomsnittsskåre enn de andre skalaene ved de tre legevaktene. Pasienter og pårørende ga generelt gode tilbakemeldinger til legevaktene også på de enkeltspørsmålene som ikke inngår i et av de fire hovedområdene.