Hopp til hovedinnhold
FHI logo
Ansatte i NASKO
Ansatte i NASKO - f.v. Bendik Andersen, Tonje Lervold, Helene Saksvik Ringås, Hanne Nissen Bjørnsen, Kirsti Riiser, Marit Müller de Bortoli, Marit Dromnes Manvik og Marte Morken Høyland.

Europeisk folkehelsekonferanse: NASKO satte helsestasjons- og skolehelsetjenesten på kartet

Melding

|

Publisert

I november reiste ansatte i NASKO til Lisboa, Portugal, for å delta på European Public Health Conference (EPH) 2024 sammen med rundt 3200 deltagere fra over 90 land. Konferansen er en viktig arena for å diskutere folkehelseutfordringer og dele kunnskap på tvers av landegrenser.

Denne meldingen er eldre enn 30 dager og informasjonen kan være utdatert

Ta meg til forsiden

Årets tema var «Sailing the waves of European public health: exploring a sea of innovation». Hovedbudskapet fra den europeiske folkehelseforeningen (EUPHA) var at alle folkehelseaktører må strekke seg for å bidra til innovasjon – på en bærekraftig, ansvarlig og rettferdig måte. Innovasjon er helt nødvendig for å håndtere folkehelseutfordringene vi ser i dag, og for å skape en bærekraftig og helsefremmende fremtid for alle.

Det tre dager lange programmet var spekket med innhold fra deltagerlandene, og vi fikk servert blant annet plenumsforedrag, speedpresentasjoner, paneldebatter, workshops og posterpresentasjoner. NASKO fikk også mulighet til å delta på en samling i regi av Folkehelseforeningen, der de rundt 80 norske deltagerne møttes til lunsj og nettverksbygging.

NASKO med samarbeidspartnere
Workshop sammen med samarbeidspartnere fra Universitetet i Agder og OsloMet. F.v. Helene Saksvik Ringås, Bendik Andersen, Marte Morken Høyland, Marit Müller de Bortoli, Marit Dromnes Manvik, Tonje Lervold, Hanne Nissen Bjørnsen, Anna Kloster-Jensen Macintyre, Kirsti Riiser, Kristin Haraldstad og Eva-Grethe Befus. 

– På den første konferansedagen, hadde NASKO gleden av å invitere til en workshop med tittelen "Equity in Child Health: Leveraging Universal Health Promotion Services for Families Amid Uncertainty", som en del av parallellsesjonene. Den ble ledet av vår egen forsker Marit Müller de Bortoli. Hovedmålet var å fremheve betydningen av universelle helsefremmende tjenester, som helsestasjons- og skolehelsetjenesten, for å bekjempe sosial ulikhet i helse. Samtidig ønsket vi å benytte anledningen til å vise frem noen vellykkede initiativer fra dette feltet i Norge.  

Workshopen besto av tre presentasjoner, etterfulgt av en moderert diskusjon mellom deltagerne. Hanne Nissen Bjørnsen, avdelingsdirektør i NASKO, åpnet med å beskrive hvordan Norge aktivt motarbeider sosial ulikhet i helse ved å tilby nettopp helsestasjons- og skolehelsetjeneste i alle kommuner. Deretter var det våre samarbeidspartnere på Universitetet i Agder, Kristin Haraldstad og Eva-Grethe Befus, som delte sine erfaringer fra «Starting Right: An evidence-based assessment of children in municipalities healthcare centers». Til sist presenterte NASKO-forsker Kirsti Riiser og prosjektleder Anna Kloster-Jensen Macintyre (OsloMet) sine funn fra OPAL-prosjektet, som et eksempel på hvordan Oslo kommune har jobbet med å øke helsekompetansen hos foreldre med minoritetsbakgrunn.

Vi i NASKO er opptatt av å legge til rette for dialog og kunnskapsutveksling, og det var derfor gledelig at workshopen hadde deltagere fra mange land – bl.a. Finland, Nederland, Australia, Belgia og Tyskland. Flere deltagere delte sine erfaringer med underrapportering ved bruk av selvrapporteringsverktøy i datainnsamling. Presentasjonen om foreldre med minoritetsbakgrunn skapte debatt om rekruttering av deltagere, etiske problemstillinger, og forventningsavklaringer. Blant annet ble det påpekt at det er svært viktig at minoritetsdeltagere får en forståelse av at forskningen som gjøres vil være av betydning for dem. Det var spennende å høre ulike europeiske perspektiver, med både ulikheter og klare paralleller til vårt arbeid i Norge.

Effektiv bruk av universelle helsefremmende tjenester styrker barn og familier, samtidig som det bidrar til å redusere sosiale ulikheter i en verden preget av mye usikkerhet. NASKO jobber videre med å styrke kunnskapsgrunnlaget for fremtidens helsestasjons- og skolehelsetjeneste – og for å fremme like muligheter for alle barn, uavhengig av bakgrunn eller omstendigheter.

 

Publisert