FORSKHE – forskningsnettverk for helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Artikkel
|Publisert
FORSKHE er et forskningsnettverket er for alle som er interessert i forskning om, med og for de fire tjenesteområdene til helsestasjons- og skolehelsetjenesten i Norge.
Ambisjon
FORSKHE (FORskning + SKolehelsetjeneste + HElsestasjonstjeneste) er et forskningsnettverk for alle som er interessert i forskning om, med og for tjenesteområdene til helsestasjons- og skolehelsetjenesten i Norge; svangerskapsomsorgen på helsestasjonen, helsestasjon 0-5 år, skolehelsetjenesten i grunnskole og videregående skole samt helsestasjon for ungdom (HFU). Nettverket er åpent for dem som engasjerer seg i forskning med høy relevans for tjenestene, og som bidrar til gode helsestasjons- og skolehelsetjenester i Norge.
Nettverket vil være et kjernemiljø for forskning innenfor helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Målet er å samle forskere som sammen styrker evidensgrunnlaget for kunnskapsbaserte og bærekraftige helsefremmende og forebyggende tjenester til barn, unge og deres familier. Nettverket skal være en arena for å dele informasjon om pågående og planlagt forskning, diskutere resultater, inngå samarbeid og inspirere til nye prosjekter.
Innmelding i forskningsnettverket
Nettverksamling
Nettverket har to samlinger årlig, der den ene er fysisk og den andre er digital.
Den første nettverkssamlingen for FORSKHE - Nasjonalt nettverk for forskning om, med og for helsestasjons- og skolehelsetjenesten er 23-24 januar 2025.
For mer informasjon og påmelding se invitasjon:
Styret i FORSKHE
FORSKHE sitt styre består av Kirsti Riiser (styreleder), Anna Kloster-Jensen Macintyre, Astrid Durdei Midtsund, Brita Askeland Winje, Ina Aasen, Kristine Pape, Marit Müller De Bortoli, Victoria Telle Hjellset, og Åse Sagatun.
Styret konstituerer seg selv og velges under det årlige fysiske seminaret der det også avholdes årsmøte. Det tilstrebes en tverrprofesjonell sammensetning og geografisk spredning av styremedlemmer. Styret består av inntil 10 personer. NASKO har en fast plass i styret som koordinator av nettverket og nettverkets nettside.
Anna Kloster-Jensen Macintyre er stipendiat ved OsloMet. Hun er utdannet sykepleier fra New Zealand og har jobbet på nyfødt intensiv i Norge, og i helsefremmende tjenester i Chile. Hun forsker på tema helsekompetanse hos foreldre med innvandrerbakgrunn, med spesielt fokus på familier med barn 0-6 år og primærhelsetjenesten. Hun har tidligere drevet kvalitativ forsking med ungdommer i Chile om tema seksuell helse, seksualitet og kjønn.
Astrid Durdei Midtsund er helsesykepleier med lang klinisk erfaring fra alle deler av tjenesten, og særlig fra helsestasjonen. Hun har tidligere vært lokalgruppeleder i Oslo for Helsesykepleierne i NSF. Astrid leverte sin Ph.d. avhandling “Helsesykepleiers arbeid med vold mot barn” i oktober 2024.
Brita Askeland Winje er helsesykepleier, med master i folkehelse og fullførte sin Ph.d. ved Universitetet i Oslo, Det medisinske fakultet, institutt for helse og samfunn. Hun er professor ved OsloMet. Hun har arbeidet som helsesykepleier på helsestasjon, i skolehelsetjenesten og som fagansvarlig helsesykepleier i Oslo, men har i det meste av sin karriere arbeidet med forskning. Hun har vært ansatt i FHI i 20 år, og jobbet med en rekke folkehelserelaterte problemstillinger, samt epidemiologi og global helse. Hun har mye erfaring som prosjektleder i ulike prosjekter, og har bred erfaring med kvantitativ metode og kunnskapsoppsummeringer. Tematisk er hun interessert i helsetjenesteforskning, samt migrasjon og minoritetshelse.
Ina Aasen er jordmor og har master i sykepleievitenskap. Hun har lang erfaring med Mor-barn-vennlig sykehus og Ammekyndig helsestasjon i Norge. Hun jobber som rådgiver innen område for helsetjenester ved Folkehelseinstituttet og er spesialisert innen fagområdet amming. Hun har tidligere vært leder for Nasjonal kompetansetjeneste for amming.
Kirsti Riiser (styreleder) er professor i fysioterapi for barn og unge ved OsloMet og seniorforsker ved NASKO. Hun er utdannet fysioterapeut, er cand.polit i pedagogikk og har en Ph.d. i idrettsvitenskap. Hennes primære forskningsfelt er helsekompetanse hos barn, unge og foreldre, men hun forsker også på fysisk aktivitet og aktiv lek. Hun har bred metodekompetanse og har gjennomført flere intervensjonsstudier i skolehelsetjenesten. Hun leder for tiden et forskningsprosjekt i helsestasjonen som har som mål å utvikle tiltak for å ivareta helsekompetansebehov blant foreldre med innvandrerbakgrunn. Hun var med å starte det nasjonale forskningsnettverket for helsekompetanse hvor hun fortsatt sitter i styret.
Kristine Pape har lang klinisk erfaring som helsestasjonslege. Hun gjennomførte sin Ph.d. i samfunnsmedisin i 2013 og har siden jobbet på Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie (ISM) på NTNU i Trondheim. Hun forsker blant annet på bruk av helsetjenester hos barn og unge ved hjelp av store registerkoblinger, og har nylig vært med på å etablere et praksisfellesskap mellom Trondheim kommune og helsesykepleieutdanningen ved NTNU hvor samarbeid om masteroppgaver i helsesykepleie står sentralt. For tiden kombinerer hun NTNU-jobb med spesialisering i samfunnsmedisin i Trondheim kommune.
Marit Müller De Bortoli er helsesykepleier med master i internasjonal helse (UiB). Hun har en Ph.d. i personcentred health care (2021). Hun har tidligere jobbet ved sykepleierutdanningen ved USN. Hun har det siste året jobbet kombinert som helsesykepleier på helsestasjon og som førsteamanuensis ved USN. I 2022-2023 var hun gjesteforsker ved Ottawa hvor hun blant annet jobbet med samvalg innen prevensjonsveiledning for unge jenter. Siden august 2024 jobber hun som forsker ved NASKO.
Victoria Telle Hjellset er Cand. Scient i Fysisk aktivitet og helse. Hun har en Ph.d. i biologisk psykologi og atferdsendring fra UiO. Hun jobber som førsteamanuensis i helsefremmende og forebyggende arbeid ved fakultet for helsefag ved OsloMet. I tillegg leder hun arbeidet i Helsedirektoratet med utvikling av nasjonale retningslinjer for klinisk kommunikasjon. I 30 år har hun jobbet med å redusere sosial ulikhet i helse i den norske befolkningen gjennom forskning, formidling og utdanning. Med systematisk arbeid i fem år har hun jobbet for at helsesykepleiere i Norge skal ta master. I tillegg er hun opptatt av å kartlegge- og utvikle helsestasjons- og skolehelsetjenesten til beste for befolkningen i gode forskningsprosjekter i tett samarbeid med brukere og praksis.
Åse Sagatun utdannet helsesykepleier (OsloMet) og har hovedfag i Fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøyskole og Ph.d. fra UiO. Hun jobber som forsker 1 ved Regionsenter for Barn og unges Psykiske helse, Øst og Sør. Hun har forsket på helseadferd og psykisk helse blant tenåringer, samt hvordan disse faktorene påvirker frafall i videregående skole og tilknytning til arbeid/NAV-støtte i ung voksen alder. Hun er prosjektleder for GuideMe, et samarbeidsprosjekt i skolehelsetjenesten som har som mål å utvikle, og effekt-evaluere, et verktøy for implementering av anbefalinger i nasjonal faglig retningslinje for tjenesten. De siste årene har tjenesteforskning og implementering vært sentrale temaer i Åses arbeid, med samutvikling som en viktig arbeidsform.