Håndtering av tekstiler, avfall og pasientnært utstyr
Oppdatert
Personell som håndterer tekstiler, avfall og pasientnært utstyrfra personer med mistenkt eller bekreftet viral hemoragisk febersykdom (VHF), benytter anbefalt personlig verneutstyr.
Håndtering av tekstiler
Personell som håndterer tekstiler (eks. sengetøy, håndkler, kluter, klær) fra personer med mistenkt eller bekreftet VHF, benytter anbefalt personlig verneutstyr. Det bør være to personer som håndterer tekstiler, én som legger tekstiler i fuktbestandig sekk, og én som hjelper til og sikrer riktig utførelse. Tekstiler som er synlig tilsølt med kroppsvæsker eller sannsynlig kontaminert, kastes som smittefarlig avfall. Tekstiler som ikke er synlig kontaminert kan sendes til vask som smittetøy.
Tekstilene rulles sammen for å hindre at søl spres utover, og kastes i fuktbestandig sekk som lukkes og legges i ny sekk eller beholder på utsiden av rommet (dobbeltemballering).
Håndtering av smittefarlig avfall
Alt avfall fra personer med mistenkt eller bekreftet VHF håndteres som smittefarlig avfall. Det stilles ikke strengere krav i lovverket for håndtering av avfall fra pasienter med mistenkt eller bekreftet VHF enn for øvrig smittefarlig avfall fra helsetjenesten (1;2). Smittefarlig avfall fra personer med mistenkt eller bekreftet VHF skal også utenfor helsetjenesten håndteres, transporteres og forbrennes på samme måte som helsetjenestens øvrige smittefarlig avfall.
Det bør være to personer som håndterer smittefarlig avfall, én som håndterer avfallet og én som hjelper til og sikrer riktig utførelse.
Smittefarlig avfall kastes i fuktbestandig sekk som lukkes og legges i ny sekk eller beholder på utsiden av rommet (dobbeltemballering). Personell som håndterer smittefarlig avfall benytter personlig verneutstyr som anbefalt, inntil avfallet er ferdig emballert.
- Forskrift om smittefarlig avfall fra helsetjeneste og dyrehelsetjeneste mv. (lovdata.no)
- Forskrift om landtransport av farlig gods
Håndtering av pasientnært utstyr
Det skal fortrinnsvis benyttes engangsutstyr når det er mulig. Flergangsutstyr bør være rombundet og oppbevares i pasientrommet så lenge isoleringen pågår. Flergangsutstyr dekontamineres (rengjøres og desinfiseres) før det tas ut av rommet, fortrinnsvis ved varmedesinfeksjon ivaskedekontaminator/ instrumentvaskemaskin. Hvis varmedesinfeksjon ikke er mulig, utføres kjemisk desinfeksjon med egnet desinfeksjonsmiddel godkjent av Direktoratet for medisinske produkter (3) og i henhold til lokale rutiner.