Håndtering av medisinsk utstyr
Publisert
Infeksjoner i operasjonsområdet forebygges blant annet ved at medisinsk gjenbruksutstyr rengjøres, desinfiseres og steriliseres mellom bruk.
Oppsummering av anbefalinger for håndtering av medisinsk utstyr
- Medisinsk gjenbruksutstyr rengjøres, desinfiseres, steriliseres og lagres i henhold til produsentens anbefalinger. IC1
- Etabler rutiner som kvalitetssikrer prosesser for dekontaminering, håndtering, lagring, sporing og transport av sterilt medisinsk engangs- og flergangsutstyr. IC2
Medisinsk gjenbruksutstyr
Medisinsk gjenbruksutstyr er verktøy eller utstyr som utfører funksjoner som å skjære, dissekere, gripe, holde, trekke tilbake eller suturere operasjonssåret. De fleste kirurgiske instrumenter er laget av rustfritt stål. Dekontaminering er en kompleks og høyst spesialisert prosess hvor både rengjøring, desinfeksjon og sterilisering inngår. Hensikten med denne prosessen for medisinsk gjenbruksutstyr, er å sikre fullstendig ødeleggelse av alle mikroorganismer, inkludert bakteriesporer. Instrumentene kan da bli definert som sterile og vil ikke medføre risiko for kryssmitte ved gjenbruk.3 Å fjerne inntørket materiale kan være utfordrende. Inntørket biologisk materiale kan i tillegg føre til økt risiko for korrosjon på medisinsk gjenbruksutstyr. Rengjøring bør derfor alltid utføres før forurensingen tørker inn.4
Medisinsk gjenbruksutstyr faller inn under kategorien «kritisk utstyr», det vil si utstyr som har direkte kontakt med sterile hulrom, sterilt vev eller blodbane.4 I henhold til forskrift om håndtering av medisinsk utstyr skal det sikres at medisinsk utstyr til enhver tid er sikkert, korrekt vedlikeholdt og forsvarlig brukt i samsvar med sitt formål. Dette innebærer at alt medisinsk gjenbruksutstyr skal rengjøres, desinfiseres og steriliseres etter bruk i henhold til produsentens anbefalinger.2 I forskrift om smittevern i helse- og omsorgstjenesten stilles det krav om at institusjoner som omfattes av forskriften, skal ha skriftlige retningslinjer for generelle smitteverntiltak når det gjelder håndtering, rengjøring, desinfeksjon og sterilisering av utstyr.1
I sykehus og dagkirurgiske klinikker som utfører kirurgiske inngrep, skal det etableres rutiner som kvalitetssikrer prosesser for dekontaminering, håndtering, lagring, sporing og transport av sterilt medisinsk engangs- og flergangsutstyr.5 Når det gjelder rutiner for dekontaminering, håndtering, lagring og transport av medisinsk utstyr, skal krav i forskrift om håndtering av medisinsk utstyr følges: medisinsk utstyr skal brukes, oppbevares og lagres i samsvar med utstyrets vedlagte anvisninger. Jf. forskrift om medisinsk utstyr skal opplysninger på etiketten og i bruksanvisningen til medisinsk utstyr gis på norsk.2,6 I tillegg stilles det krav i forskrift om smittevern i helse- og omsorgstjenesten om at institusjoner som omfattes av forskriften, skal ha skriftlige retningslinjer for sterilforsyning, herunder for innkjøp, lagring og transport, renhetsgrad før sterilisering, pakking før sterilisering, sterilisatorer og kontrollrutiner.1
Reprosessering av medisinsk engangsutstyr
I Norge er reprosessering av medisinsk engangsutstyr ikke tillatt fra 1. januar 2022 i henhold til Forordning for medisinsk utstyr 2017/745 (MDR) artikkel 17 pkt 1.5
Lagring av medisinsk utstyr
Kort oppsummert gjelder følgende for lagring:7,8
- Sterilt engangs- eller gjenbruksutstyr lagres i rene, kontrollerte omgivelser uten stor gjennomgangstrafikk.
- Hånddesinfeksjonsdispenser plasseres ved inngang til lager.
- Sterilt lager bør ha luftfuktighet i intervallet 35-75 %, og det bør sikres en temperatur på 18-22℃.
- Det sterile utstyret holdes adskilt fra usterilt utstyr og beskyttes mot sollys, samt lagres minimum 20 cm over gulvnivå.
- Skap, skuffer, traller o.l. skal være synlig rene og støvfrie.
- Det skal foreligge skriftlige rutiner for hyppig renhold av rommet, og varer håndteres etter «først inn, først ut»-prinsippet.
Se også