Kjøp av skadedyrbekjempelse
Oppdatert
I dette kapittelet av skadedyrhåndboka gis det råd om hva man som forbruker og kunde bør tenke på dersom en vurderer å kjøpe en tjeneste fra et skadedyrfirma.
1. Prøve å identifisere skadedyret og lese om det
De fleste dyr man finner innendørs eller i hagen er ikke skadedyr. Prøv derfor først å identifisere dyret. Hjelp til dette kan man få av et skadedyrfirma eller fra Folkehelseinstituttet:
FHI har mange faktaark om ulike skadedyr der det står informasjon om biologi og effektiv bekjempelse. Ved å tilegne seg kunnskap økes egen bestillerkompetanse som gjør det lettere å vurdere hva som er gode tiltak. Å være en kunnskapsrik og våken kunde gjør ofte at man får en bedre leveranse til riktig pris dersom man kjøper en skadedyrtjeneste.
2. Vurdere flere skadedyrfirmaer
Hvis det kommer fram at man har et skadedyrproblem, kan det løses av en selv eller et skadedyrfirma. Trengs det ekstern hjelp, er det viktig å velge et firma som leverer en best mulig tjeneste.
Som kunde påvirker man hvordan skadedyrbekjempelsen skal gjennomføres gjennom dialog med firma som vurderes. Et firma vil kunne gi råd om gjennomføring, men forskjellige firmaer vil ofte komme med ulike forslag til løsninger. Ved å innhente tilbud fra flere firmaer, slik man for eksempel gjør ved anskaffelse av en håndverker, øker sjansene for at man kan velge den rette tjenesten til å løse sitt spesifikke skadedyrproblem.
Ved sammenligning av ulike tilbud er det viktig å vurdere mer enn prisen siden billigste løsning ikke nødvendigvis er den beste.. Substitusjonsprinsippet i Forskrift om skadedyrbekjempelse (§ 3-2), sier at man skal velge den metoden som er effektiv og tar mest mulig hensyn til helse og miljø. Bekjempelser som gjennomføres uten bruk av pesticider som kan være skadelig for mennesker og kjæledyr, tar mest hensyn til dette. Ofte benytter man da kombinasjoner av flere metoder i det som kalles integrert skadedyrkontroll. Dersom det allikevel brukes pesticider, vil forgiftet åte som oftest være det minst skadelige middelet.
For å sjekke kvaliteten på et skadedyrfirma, så kan man sjekke referanser fra andre som har benyttet dette. Man kan også spørre naboer, venner og bekjente om de har noen erfaringer med et firma som har gjort en god jobb.
3. Inspeksjon og bekjempelsesplan
Før man velger leverandør, bør derfor skadedyrfirmaer som vurderes inspisere eiendommen og komme med et forslag til hvordan de vil kunne løse skadedyrproblemet for kunden. Firmaene bør utarbeide en kortfattet, skriftlig plan for hvordan de vil gjennomføre bekjempelsen. Slike planer fra firmaene som man vurderer, hjelper kunden med å kunne sammenligne og velge den beste tjenesten. Dersom problemet er mindre alvorlig, kan man vurdere muntlige planer fra skadedyrfirmaene.
Er det noen spesielle behov eller bekymringer rundt bekjempelsen bør man be om å få vite hvilke hensyn firmaet vil ta til dette. Det kan for eksempel være hensyn til sårbare personer (barn, gravide, eldre, astmatikere, allergikere mm), husdyr og skjørt inventar.
Inspeksjon og skriftlig tilbud, inkludert en planutarbeidelse fra flere firmaer, kan være noe tidkrevende og kanskje koste kunden noe, men det vil øke muligheten for å velge et firma og en bekjempelsesmåte man vil bli fornøyd med.
4. Innholdet i bekjempelsesplaner
For at en skriftlig plan med forslag til bekjempelse av skadedyr skal være god, bør den inneholde beskrivelse av:
Skadedyrart(er) funnet
Arter og omfanget av disse er beskrevet.
Målsetning for bekjempelsen
Det er ofte forskjell i vurderinger av hvordan endelig resultat av en bekjempelse skal være. Er målet for eksempel å bli kvitt skadedyret helt eller kun å holde antallet dyr nede på et akseptabelt nivå?
Eksempler på variasjon i målsetning:
Målet med en bekjempelse av veggedyr er utvilsomt at alle dyr blir fjernet, mens det ved bekjempelse av sølvkre eller skjeggkre kan være forskjeller mellom mennesker i hvorvidt man aksepterer et lavt antall dyr eller vil ha total utryddelse.
Svart jordmaur i hagen er en naturlig del av utemiljøet, og de ansees derfor normalt ikke som et alvorlig skadedyr før de anlegger reiret sitt inne i selve bygget. Om våren kan enkeltindivider komme inn i bygningen. Dette vil noen reagere på, mens andre ser på det som et vårtegn.
Byduer på og rundt bygninger vil noen se på som et trivelig innslag i bymiljøet, mens andre ser på dem som irriterende dyr som griser til fasaden.
Et godt beskrevet mål for bekjempelsen inkluderer også en vurdering av hvor omfattende bekjempelsen er, og peker på hvorvidt det er tilstrekkelig å bekjempe et enkeltobjekt eller om flere rom eller flere enheter i samme bygning er omfattet (byggomfattende bekjempelse).
Bekjempelsesmetoder
En god plan inneholder en beskrivelse av hvilke bekjempelsesmetoder som benyttes. Skadedyrfirmaet skal ifølge skadedyrforskriften påse at metodene ivaretar sikkerhet koblet til helse og miljø. En kunde bør være spesielt skeptisk til skisserte løsninger som medfører regelmessig bruk av kjemikalier, og som kunde kan man selv være med på å påvirke hvordan skadedyrbekjempelsen gjennomføres.
Mange bekjempelser utføres som nevnt uten pesticider, men hvis dette allikevel benyttes bør det i planen opplyses hva slags middel som brukes, i hvilke mengder og hvor det vil passeres. Etiketten på preparatet og/eller sikkerhetsdatabladet gir informasjon om dets virksomme stoffer samt beskrivelse av risiko og behov for beskyttelsesutstyr ved bruk av dette. Skadedyrbekjempere som deler ut sikkerhetsdatabladet til kunden, informerer om risikoen ved bruk av produktet.
Økt sikkerhet når pesticider benyttes
Ved kjemisk bekjempelse kan man begrense helserisiko ved å minimere eksponeringen for kjemikaliene under og etter bekjempelsen. Dette kan for eksempel gjøres ved å velge forgiftet åte i stedet for flytende sprøytemidler ved insektbekjempelser, holde mennesker og dyr unna behandlede rom under og en tid etter bekjempelsen og ved å fjerne kjemikalierester etter fullført bekjempelse.
Egeninnsats og eventuelle usikkerheter rundt bekjempelsen
Planen vil også vise hva kunden skal gjøre for at bekjempelsen skal bli vellykket. Egeninnsats i forkant av, under og etter bekjempelsen vil alltid øke mulighetene for et vellykket resultat.
Eksempler på aktiv deltagelse av kunden
Kunden følger aktivt med og er en våken og aktiv aktør uten å komme i veien. Denne informerer også om hvor man har observert skadedyrene. Kunden stiller kritiske, men konstruktive spørsmål angående bekjempelsen helt til skadedyrproblemet er under kontroll. En viktig del av bekjempelsen er også at kunden gjennomfører de tiltak som skadedyrfirmaet anbefaler i planen.
Et profesjonelt skadedyrfirma vil gi en vurdering om hvilken sjanse det er for å oppnå vellykket bekjempelse med valgt metode. De bør samtidig ha forslag til hva som kan gjøres hvis bekjempelsen mislykkes og må fortsette.
Varsling av andre om bekjempelsen (nabovarsel)
Skadedyrbekjemperen er pliktig til å varsle andre som kan bli berørt av bekjempelsen slik at disse kan ta sine forholdsregler for å unngå helseskade. Det må beskrives i planen om slikt nabovarsel trengs.
Oppfølgning etter bekjempelsen
Skadedyrfirmaet vil også beskrive oppfølgingssystemet, vurdering av effekten av gjennomførte tiltak og forebyggende tips for hvordan kunden kan minimere sjansen for nye skadedyrangrep.
5. Bruke godkjent skadedyrbekjemper
Den som planlegger og gjennomfører yrkesmessig bekjempelse av skadedyr, skal være godkjent skadedyrbekjemper. En medhjelper kan bistå ved en bekjempelse under oppsyn av godkjent bekjemper.
6. Skrive kontrakt med skadedyrfirmaet
Kunden og skadedyrfirmaet anbefales å utforme en kontrakt sammen der det framkommer hvordan skadedyrbekjempelsen skal gjennomføres.
Kontrakten bør inneholde:
- Navn på skadedyrfirmaet og deres representant
- Planen for utførelse av bekjempelsen, inkludert alle aspekter nevnt i punkt 3
- Pris
- Tidsplan med angivelse av de ulike fasene av bekjempelsen
7. Protokoll for skadedyrbekjempelsen
Etter at bekjempelsen er gjennomført sier skadedyrforskriften at skadedyrfirmaet skal gi kunden en protokoll for den gjennomførte bekjempelsen. Protokollen beskriver praktisk informasjon om bekjempelsen og inneholder blant annet kontaktinformasjon, skadedyrart, bekjempelsesmetode, informasjon om eventuelle pesticider som er benyttet og en begrunnelse for valg av metode i forhold til substitusjonsprinsippet. For kunden sin del er dette et dokument som sikrer at jobben er utført på en god og forsvarlig måte.
Dersom kunden er misfornøyd med bekjempelsen vil protokollen være viktig i en klagesak. Kunden bør først ta kontakt med skadedyrfirmaet. Hvis det er behov for ytterligere vurdering av skadedyrbekjempelsen, er det kommunen som er tilsynsmyndighet og klageinstans for skadedyrbekjempelser.