Hopp til hovedinnhold
FHI logo
Rapportens forside. Bilde

Skolesituasjonen for barn og unge plassert i barnevernsinstitusjoner: Hurtigoversikt

Forskningskartlegging

|

Publisert

Folkehelseinstituttet fikk i oppdrag av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) å utføre en hurtigoversikt om skolesituasjonen for barn og unge plassert i barnevernsinstitusjoner.

Hovedbudskap

Noen barn og unge er plassert utenfor hjemmet i en form for barnevernsinstitusjon. De har de samme rettighetene som barn som bor hos én eller begge foreldre, inkludert rett til skolegang. Vi utførte en hurtigoversikt, med formål å gi en oppsummering av forskningskunnskapen om skolesituasjonen for barn og unge plassert i barnevernsinstitusjoner – fortrinnsvis i Norge. Vi utførte litteratursøk i seks databaser, valgte ut studier publisert mellom 2014-2024, trakk ut data og grupperte resultatene narrativt.

Vi inkluderte 22 studier (presentert i 26 publikasjoner). Det var fem studier fra Norge og én hver fra Danmark og Sverige. Bortsett fra én studie fra Canada var alle fra land i Vest-Europa. Det var 12 kvantitative studier, hvorav to var longitudinelle, ni kvalitative studier og én flermetodisk studie. Total inkluderte studiene omtrent 147 000 deltakere, i all hovedsak barn og unge med tilknytning til barnevernsinstitusjon. Studienes resultater tyder på at:

  • Barn og unge under barnevernets omsorg, og særlig de i institusjon, presterer svakere på skolen, har mer fravær og er i større fare for skolefrafall.
  • Skolesituasjonen til barn og unge påvirkes både av tidligere erfaringer og nåværende livssituasjon.
  • Tilpasset opplæringsløp kan være nyttig.
  • Ustabilitet i omsorgssituasjonen, skolebytter og brudd i relasjoner har negativ innvirkning på barn og unges opplevelse av skolesituasjonen og på skoleresultater.

Samlet sett tyder resultatene på at det vil være nyttig med en helhetlig og tilpasset tilnærming til skolegangen til barn og unge under institusjonsomsorg, der enkeltindividers erfaringer og behov sees i sammenheng med både skole, institusjonssettingen og øvrig sosial kontekst. Mer kunnskap om skolesituasjonen for barn og unge plassert i barnevernsinstitusjoner kan bidra til bedre tilrettelegging og dermed bedre resultater.  

Publisert