Hopp til hovedinnhold
FHI logo
Rapportens forside. Bilde

Kartlegging av hvordan fylker og kommuner arbeider for å fremme et sunt, bærekraftig og klimavennlig kosthold

Rapport

|

Publisert

Kostholdets betydning for bærekraft og klima har fått økt oppmerksomhet de senere årene, og det er i stor grad sammenfall mellom et sunt og et bærekraftig og klimavennlig kosthold. Et tverrfaglig team fra Senter for bærekraftig kosthold ved Folkehelseinstituttet har på oppdrag fra Helsedirektoratet kartlagt hva som gjøres for å fremme et sunt, bærekraftig og klimavennlig kosthold i norske fylker og kommuner. Det ble også undersøkt muligheter og barrierer for slikt arbeid.

Undersøkelsen viser at innen det generelle folkehelsearbeidet er kosthold i varierende 
grad prioritert i fylkers og kommuners planer og strategiske satsinger. Det er også stor 
variasjon mellom fylker og kommuner når det gjelder å iverksette tiltak for å fremme et 
sunnere og mer bærekraftig kosthold. Flere av de nasjonale veilederne og retningslinjer
for kostholdsarbeid er kjent og benyttet, mens særlig verktøy som dreier seg om 
bærekraftig og klimavennlig kosthold samt ernæringskriterier ved offentlige anskaffelser 
er lite kjent og brukt.

Kartleggingen viser at få fylker og kommuner legger stor vekt på bærekraft og klima i 
arbeidet med kosthold, og da hovedsakelig begrenset til matsvinn. Det er uklarhet om hva 
begrepene bærekraftig og klimavennlig i sammenheng med kosthold innebærer. 
De viktigste barrierene for kostholdsarbeidet er mangel på ressurser i form av mennesker, 
ernæringskompetanse, tid og finansiering. Faktorer som kan legge til rette for 
kostholdsarbeidet (muligheter), er at temaet er høyt prioritert av politikerne, tydelig 
forankring i planverk og budsjett, at det er tilgjengelig gode verktøy, samt det å ha 
dedikerte ansatte med nødvendig kompetanse.

I kartleggingen var det lavere deltakelse blant små kommuner og kommuner tilhørende i 
Nord-Norge, og dette må tas i betraktning når resultatene vurderes. 

Det er potensial for å forsterke innsatsen på kostholdsområdet i de fleste fylker og 
kommuner. Fylkene og kommunene trenger hjelp til å se hvordan kosthold, bærekraft og 
klima hører sammen. De etterlyser tiltak og verktøy som kan brukes lokalt, inkludert 
verktøy for kartlegging og prioritering av kostholdsarbeidet.

Innledning

Både Nasjonal handlingsplan for bedre kosthold (2017–2021/23) og Klimaplan 2021-30 
(Klima- og miljødepartementet 2021) fremmer betydningen av å se kostholdet som del av 
en bærekraftig og klimavennlig utvikling, forankret i FNs bærekraftsmål. Fylker og 
kommuner er sentrale i arbeidet for å påvirke og legge til rette for et sunt kosthold for å 
fremme god helse i hele befolkningen. Folkehelsearbeidet, inkludert ernæringsarbeid, i 
fylker og kommuner omhandler også hensyn til bærekraft og klima.
Det har manglet en god oversikt over arbeidet med å fremme et sunt, bærekraftig og 
klimavennlig kosthold i fylker og kommuner. Helsedirektoratet lyste derfor ut et 
kartleggingsoppdrag gjennom Doffin for å få en slik oversikt, hvorpå FHI søkte og ble 
tildelt oppdraget. Denne rapporten presenterer resultater fra kartleggingen som hadde 
som hovedmål å gi en oversikt over arbeid med å fremme et sunt, bærekraftig og 
klimavennlig kosthold i fylker og kommuner, samt å undersøke hvilke muligheter og 
barrierer som fremmer og hemmer slikt arbeid. 

Metode

En kombinasjon av kvantitative og kvalitative metoder, såkalt «mixed methods», ble brukt 
for å besvare oppdraget. Det ble benyttet internettbaserte spørreskjema i en kvantitativ 
kartlegging der alle fylkeskommuner og kommuner i Norge samt bydeler i Oslo ble 
invitert. I tillegg ble det gjort kvalitative intervju med relevante personer i utvalgte 
fylkeskommuner, statsforvaltere og kommuner. 

Resultat

Representanter fra alle fylkeskommunene (n=10), 48 % av kommunene (n=170) og 67 % 
av bydelene i Oslo (n=10) besvarte den kvantitative kartleggingen. I tillegg deltok 
intervjuobjekter fra fem av seks forespurte fylkeskommuner, én statsforvalter og seks av 
10 forespurte kommuner i kvalitative intervju.

Kosthold/ernæring var et prioritert område i de fleste fylkeskommunene og de fleste (syv 
av 10) oppga at kosthold var nevnt i planer, strategier eller styringsdokumenter. I 
kommunene var kosthold/ernæring nevnt i en fjerdedel av både kommuneplanenes 
samfunnsdel og i kommunenes budsjett- og økonomiplan. Fylkeskommunene arbeidet 
med kosthold/ernæring innen ulike sektorer, men særlig innen tannhelsetjenesten, 
folkehelse og oppvekst/utdanning som er deres hovedinnsatsområder. Fylkeskommunene
så sin rolle i forhold til kosthold både som en påvirkningsinstans, regional utviklingsaktør 
og tilskuddsforvalter. Nesten alle kommunene oppga at de arbeidet med 
kosthold/ernæring i stor eller noen grad i oppvekst-/skole-sektoren (91%) og 
folkehelsesektoren (73%). 

De vanligste spesifikke tiltakene som fylkeskommunen arbeidet med, var i forbindelse 
med tilbud eller tilrettelegging av Fiskesprellkurs for barnehage- og skolebarn i
kommunene, øke tilbud av mer lokale/økologiske matvalg og tiltak for sunnere mattilbud 
og/eller frokost i videregående skole. De vanligste tiltakene i kommunene var knyttet til 
føringer for skolemelk i grunnskole, for frukt og grønnsaker i barnehage og skolefrukt i grunnskole, SFO eller barnehage, hvor mellom 51 og 66% av kommunene sa de hadde en eller flere slike føringer. 

Når det gjaldt kosthold og bærekraft, så var arbeidet i fylkeskommuner og kommuner 
hovedsakelig knyttet til matsvinn. Direktoratet for forvaltning og økonomistyrings 
veileder for matsvinn var imidlertid lite kjent og lite brukt. Tre av fylkeskommunene 
arbeidet for å redusere forbruk av rødt kjøtt i egne virksomheter mens sju prosent av 
kommunene svarte at de hadde iverksatt tiltak for å redusere forbruket av kjøtt. Det var 
generelt mye uklarhet om hva begrepene bærekraftig og klimavennlig i sammenheng med 
kosthold innebærer. 

De viktigste barrierene for kostholdsarbeidet i både fylkeskommunene og kommunene var 
for lite ressurser i form av mennesker, ernæringskompetanse, tid og finansiering. I de 
kvalitative intervjuene ble det også etterlyst praktiske verktøy. Flere kommuner 
fremhevet i de kvalitative intervjuene at de savnet dokumentasjon og statistikk som kunne 
både vise behov for og understøtte arbeidet med bedre kosthold. Flere sa også at det var 
vanskelig å prioritere kosthold som en viktig sak når andre utfordringer sto i kø. 

Faktorer som støttet arbeidet med kosthold og ernæring var også i stor grad felles for 
fylkeskommuner og kommuner, som at temaet var høyt prioritert av politikerne, at det var 
gode verktøy og støtte nasjonalt (og fra fylket for kommunene), det å ha ansatte med 
nødvendig kompetanse, samt forankring i planverk og budsjett. 

Når det gjaldt nasjonale verktøy og veiledere, så var det flere verktøy som 
fylkeskommunene kjente til, men ikke benyttet. I kommunene, brukte de i større grad de 
verktøy og ressursene som de kjente, som for eksempel retningslinjer for mat og måltider i 
barnehage og skole. 

Halvparten av fylkeskommunene og en tredjedel av kommunene hadde stillinger som i 
stor grad arbeidet med kostholdsarbeid innen folkehelse eller bærekraft, men få av disse 
hadde formell ernæringskompetanse. Samtidig ble det gjennom de kvalitative intervjuene 
etterlyst dedikerte stillinger med ernæringskompetanse som kunne fremme 
kostholdsarbeidet. 

Små kommuner og kommuner i Nord-Norge var i mindre grad representert i den 
kvantitative delen av undersøkelsen, men disse var representert gjennom den kvalitative 
delen av undersøkelsen. Det varierte hvem i kommunen som besvarte 
spørreundersøkelsen og hvorvidt flere etater var blitt involvert å besvare, slik at det vil 
variere i hvor stor grad svarene reflekterer situasjonen i den enkelte kommune. Dette må 
tas med i betraktning når i vurdering av resultatene. 

Konklusjon

Det generelle kostholdsarbeidet er i varierende grad prioritert i fylkers og kommuners
planer og strategiske satsinger. Det er også stor variasjon mellom fylker og kommuner når 
det gjelder å iverksette tiltak for å fremme et sunnere og mer bærekraftig kosthold.
Kostholdsarbeidet ble ikke sett på som del av klima- og bærekraftsarbeidet i de fleste 
fylker og kommuner, med noen få unntak. Det ble etterlyst tydelige anbefalinger og 
retningslinjer for sunt, bærekraftig og klimavennlig kosthold, samt verktøy for å arbeide 
bedre med temaet. Viktigheten av at kostholdsarbeidet er forankret i ledelse og planverk, 
og tilstrekkelig ressurser i form av personer, ernæringskompetanse, tid og økonomi ble 
fremhevet. 

Publisert