Hopp til hovedinnhold
FHI logo

Uønskede hendelser knyttet til medisinsk-teknisk utstyr

Rapport

|

Sist endret

Læringsnotat fra Meldeordningen for uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten.

Hovedbudskap

Feil ved apparatur/utstyr og brukerfeil er de vanligste årsakene til innmeldte uønskede hendelser knyttet til medisinsk-teknisk utstyr. Rutiner som sikrer god opplæring i bruk av utstyr, reparasjon av defekt utstyr og tilgang til nødvendig observasjonsutstyr, kan forebygge hendelsene.

Gjennomgang av hendelsestypene som er innmeldt til Meldeordningen indikerer at det er behov for kvalitetssikring av rutiner som sikrer at:


• alt relevant personale har god opplæring i bruk av alt utstyr som brukes
• klinikerne har nødvendig utstyr for observasjon av pasienter tilgjengelig
• defekt apparatur/utstyr umiddelbart repareres
• låneutstyr er kompatibelt med avdelingens øvrige utstyr

Publisert |Sist endret