Pasienters erfaringer med norske sykehus i 2011. Resultater for regioner og foretak
PasOpp rapport
|Oppdatert
Rapporten viser regionsvise- og foretaksvise resultater av en nasjonal undersøkelse blant personer som i 2011 hadde et opphold ved sengeposter på norske somatiske sykehus.
Hovedbudskap
Bakgrunn og metode
Brukernes erfaringer med helsetjenestene er en viktig del av kvaliteten på tjenestene. Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten gjennomførte i 2011 en nasjonal undersøkelse blant personer som hadde hatt et opphold ved sengeposter på norske somatiske sykehus.
Spørreskjemaet inneholder en rekke spørsmål om erfaringer med sykehusene både når det gjelder forventninger og ventetid før sykehusoppholdet og strukturer og prosesser ved sykehusene. Svarene på spørsmålene er analysert enkeltvis og ved å gruppere spørsmålene sammen i ti indikatorer:
- informasjon
- pleiepersonalet
- legene
- organisering
- pårørende
- standard
- utskrivning
- samhandling
- pasientsikkerhet
- ventetid
I denne rapporten presenteres resultatene for hver helseregion og hvert helseforetak.
Det er publisert egen rapporter med nasjonale tall og tall for vert sykehus (se høyre marg).