Rebecca Bruu Carver
seniorrådgiver, PhD in Science Communication
Fagområder
Jeg jobber bredt med forskningsformidling og internkommunikasjon, og skriver nyhetssaker for både fhi.no og intranettet vårt. Jeg jobber også med kvalitativ og kvantitativ forskning (både spørreundersøkelser og intervjuer) og er for øyeblikket tilknyttet EU-prosjektet Joint Action PreventNCDs (2024-2025, Hdir.) der jeg undersøker samfunnets holdninger til risikostratifisering for forebygging av kreft og ikke-smittsomme sykdommer. I løpet av de siste 5 årene har jeg jobbet i flere store forskningsprosjekter med både kommunikasjons- og forskningsoppgaver, innen temene hjernehelse (prosjektet LIFEBRAIN ved psykologisk institutt, UiO, 2019-22), de etiske og samfunnsmessige aspekter ved samtykke til medisinsk forskning (Biobank Norge 3, 2023), og pasientperspektiver rundt deltakelse i kliniske studier for sjeldne sykdommer (DECODE 2023-2024, EraPerMED). Dermed har jeg en tverrfaglig kompetanse som jeg kan raskt overføre til nye prosjekter.
Bakgrunn: Jeg har en PhD i forskningskommunikasjon fra UiO (2013) med avhandlingen - Framing the Gene; A science communication study of how newspapers frame different meanings of the gene concept, with applications for science education. Doktorgraden handler omhvordan aviser skriver om gener og genetikk. I 2014-2015 var jeg postdok ved Universitetet i Bahia, Brasil, om folks forståelse og holdninger til nye genteknologier. Jeg er naturviter i bunn, med en Bachelor i Natural Sciences fra University of Durham, England. Jeg har en Master i Science communication fra Imperial College England (2004) og er medlem av redaksjonsrådet (editorial board) i Journal of Science Communication: http://jcom.sissa.it/. Jeg har kompetanse innenfor områdene: forskningskommunikasjon, helsekommunikasjon, hjernehelse, musikk og helse, realfagdidaktikk, genetikk, media, holdninger til forskning, deltakerengasjement, biobanker, pasientperspektiver, spørreundersøkelser, kvalitativ og kvantitativ forskning, vitenskapelig og populærvitenskapelig skriving.