Hopp til hovedinnhold
FHI logo
Kvinnelig lege i samtale med eldre pasient.
Colourbox.com

Pasienters erfaringer med fastlegen og fastlegekontoret

Artikkel

|

Oppdatert

En nasjonal undersøkelse om pasienters erfaringer med fastlegen og fastlegekontoret ble gjennomført i årene 2014, 2018 og 2021. Den siste undersøkelsen ble gjennomført i 2023–2024.

Undersøkelsen representerer en forskningsbasert baselinemåling med resultater på nasjonalt, fylkes- og kommunenivå. Målet er å følge pasienterfaringene med fastlegetjenesten over tid og vise utviklingen på de ulike nivåene. Undersøkelsen gjennomføres med utgangspunkt i metodene som Folkehelseinstituttet tidligere har utviklet, med visse tilpasninger. Resultatene gir verdifull kunnskap for å vurdere utviklingen i tilgjengelighet og kvaliteten på den norske fastlegetjenesten sett fra pasientenes perspektiv. Samtidig danner de et viktig grunnlag for å vurdere effekten av tiltak som implementeres lokalt, regionalt og nasjonalt i tiden framover.

Prosjektet hadde to delmål. Det første delmålet var å beregne indikatorskår på fylkes- og kommunenivå for å synliggjøre variasjon i pasienterfaringer mellom disse nivåene, slik at resultatene kan brukes som grunnlag for et forskningsbasert målesystem. Det andre delmålet var å bidra til kunnskap om hvilke faktorer som forklarer variasjon i erfaringer med fastlegen, inkludert pasientvariabler og helsetjenestefaktorer.

Utvalg og datainnsamling

Den metodiske tilnærmingen bygger på tidligere utviklingsarbeid for å måle pasienters erfaringer med fastlegen og fastlegekontoret. For å bli inkludert måtte pasientene være 18 år eller eldre og ha hatt minst én konsultasjon med fastlegen i løpet av de siste 12 månedene før uttrekket. Det ble gjort et tilfeldig uttrekk av 400 pasienter som oppfylte inklusjonskriteriene i hver kommune. For Oslo ble det trukket 400 pasienter i hver bydel. Hovedutvalget besto av 137 629 pasienter som inngikk i fastlegeordningen. Bakgrunnsdata ble innhentet fra Fastlegeregisteret, Kontroll og utbetaling av helserefusjoner samt Statistisk sentralbyrå. Disse dataene ble brukt for å administrere henvendelsene og videre analyser. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden 05.12.2023–03.04.2024. De pasientene som var registrert på Helsenorge.no, fikk tilsendt en digital invitasjon til å delta. De som ikke var registrert på Helsenorge.no, fikk tilsendt et invitasjons- og informasjonsbrev i posten med informasjon om hvordan de kunne svare digitalt. Invitasjonen var på norsk, med engelsk oversettelse. Undersøkelsen kunne besvares på bokmål, nynorsk eller engelsk.

Rapportering og forskning

Resultatene fra undersøkelsen er sammenstilt i en nasjonal rapport med resultater på kommunenivå. Resultatene vil også bli brukt til å utvikle og vurdere målemetoden, inkludert metoder for datainnsamling og spørreskjema, samt til forskning om pasienters erfaringer. Fritekstkommentarene fra undersøkelsen vil bli inkludert i et samarbeid med UiO, der vi skal bruke maskinlæring for automatisk analyse av kommentarene.

Publisert |Oppdatert
Fant du det du lette etter?