Kjernespørsmålene
Publisert
Vi har seks typer av kjernespørsmål i helse- og velferdstjenesten og i kunnskapsbasert praksis.
Tabellen under beskriver de seks ulike kjernespørsmålene, hvilken kunnskap de gir, og hvilken forskningsmetode som kan besvare dem.
Tabell: De seks kjernespørsmålene | ||
Kjernespørsmål | Kunnskap | Studiedesign |
1. Hvor mange …. | Forekomst - prevalens | Tverrsnittsstudie |
2. Hvorfor får noen … | Årsaks- og risikofaktorer – etiologi | Kohortstudie |
3. Hvordan kan vi vite …. | Diagnostikk | Tverrsnittsstudie med referansestandard |
4. Hva kan vi gjøre …. | Effekt av tiltak | Randomisert studie (RCT) Avbrutt tidsserieanalyse Ikke-randomisert kontrollert studie Kohortstudie Kasus-kontrollstudie |
5. Hvordan går det …. | Prognose | Kohortstudie |
|
|
|
6. Hvordan er det ….. | Opplevelser, erfaringer, holdninger | Kvalitative studier |
Vi kan utarbeide systematiske oversikter over alle typer kjernespørsmål, men vi har mest erfaring med kunnskapsoppsummeringer om spørsmål som gjelder effekt av tiltak. Trinnene i kunnskapsoppsummeringsprosessen er de samme for alle typer spørsmål, men innholdet i de ulike trinnene vil variere noe. Type spørsmål vil påvirke søkestrategi, hva slags studiedesign vi leter etter og hvordan vi kritisk vurderer inkluderte studier. Vi har ulike sjekklister for å vurdere risiko for systematiske skjevheter og metodologiske svakheter ved de forskjellige studietypene. GRADE-tilnærmingen for å vurdere tilliten til resultatene er også tilpasset kjernespørsmålet.