Planlegger du lokale brukerundersøkelser?
Artikkel
|Oppdatert
Vurderer du å gjennomføre en lokal brukerundersøkelse? Her er noen råd og ressurser som kan hjelpe deg til å komme i gang.
Her er noen viktige tema du bør tenke gjennom i forbindelse med planleggingen av lokale brukerundersøkelser. Tipsene er ment for personer med ansvar for planleggingen av lokale, kvantitative brukerundersøkelser. De er avgrenset til undersøkelser i helsetjenesten som gjennomføres med kvalitetssikringsformål, ikke forskningsformål.
Formål
Hva er formålet med undersøkelsen? Trenger du å samle inn personopplysninger, eller kan du gjenbruke allerede tilgjengelige data? Vær bevisst på at du ikke kan endre formålet med en undersøkelse i særlig grad etter at behandlingen av personopplysninger har begynt, og at formålet må konkretiseres, ikke defineres for vidt og utydelig.
Juridisk
Hvis du skal samle inn og bruke personopplysninger, har virksomheten etter personvernregelverket endel plikter som du kan lese mer om på Datatilsynets nettsider. Her finner du også god veiledning om hvordan de skal forstås.
Det er også viktig å kontakte Personvernombudet i din egen organisasjon hvis virksomheten du jobber for har (plikt til å ha) personvernombud.
- Datatilsynet - virksomhetenes plikter for en oversikt over virksomheters plikter knyttet til innsamling og bruk av personopplysninger
- Datatilsynets sjekkliste for virksomhetenes plikter en nyttig oversikt over noe av det du må gjøre før du begynner å behandle personopplysningene
- Personvernforordningen - Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)
- Helsedataservice - Søknader om personidentifiserbare og anonyme helsedata fra sentrale helseregistre rettes til Helsedataservice som har overtatt vedtaksmyndighet for elleve sentrale helseregistre, samt myndighet til å gi dispensasjon fra taushetsplikt fra Helsedirektoratet og Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK).
Datainnsamlinger
Det fins mange ulike verktøy å velge mellom for å samle inn personopplysninger, og det kan for eksempel være nyttig å sjekke universitetenes datainnsamlings-veiledninger for egne studenter og forskere for en oversikt over vurderte og egnede digitale verktøy for datainnsamling, hvordan de benyttes, samt til hvilke formål de er egnet.
Eksempler på nyttige nettsider:
- Om datainnsamling og -håndtering ved Universitetet i Oslo (UiO)
- UiO sin datainnsamlingsløsning Nettskjema
- Om datainnsamling fra Kunnskapsbasen til Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
Spørreskjema
Validerte spørreskjema finnes i FHIs Spørreskjemabank:
På denne siden står det også hvordan skjemaene er utviklet og testet
Analyse
Husk at data også skal analyseres, så pass på at du også i en tidlig fase planlegger hvordan du skal analysere dataene og hvem som skal bidra
Hvordan bruke resultatene i forbedringsarbeid
Sjekk for eksempel Helsebibliotekets nettsider om kvalitetsforbedring
Hvor mange pasienter skal inviteres?
Dette vil avhenge av budsjett og formål. I en tverrsnittundersøkelse anbefaler vi 400 pasienter brutto per deltagende enhet (forutsatt 50% svar). Har enheten færre enn 400 pasienter, kan dere inkludere alle.
Det er også mulig å inkludere alle pasienter på et gitt tidspunkt, eller alle pasienter eller et utvalg over tid. Vi anbefaler å konsultere en forsker/statistiker for design av utvalgsstørrelse og -konstruksjon.
For spørsmål eller kommentarer:
Send e-post til pasopp@fhi.no