Hopp til hovedinnhold
FHI logo

Pasienterfaringer - et viktig mål på kvalitet i helsetjenestene

Artikkel

|

Sist endret

FHI jobber med innovasjons- og forskningsprosjekter om brukeropplevd kvalitet i helsetjenesten.

Hvorfor måles pasienterfaringer

Pasienterfaringer er en viktig del av kvaliteten på helsetjenester, og bedre pasienterfaringer har sammenheng med sterkere etterlevelse av behandlingsanbefalinger, bedre kliniske resultater, bedre pasientsikkerhet og mindre helsetjenestebruk. Pasientrapporterte erfaringer med helsetjenester handler om individuelle oppfatninger om i hvilken grad helsetjenesteleveransen svarer til individuelle behov (f.eks. kommunikasjon med sykepleiere og leger, personalets lydhørhet, muligheter for involvering, sikkerhet og koordinering).

PREMs og PROMs

Pasientrapporterte erfaringer måles ofte vha. PREMs (Patient-Reported Experience Measures). Pasientrapporterte utfall omhandler ethvert aspekt av en pasients helsestatus som rapporteres direkte fra pasienten (dvs. uten tolkning av pasientens svar av en lege eller noen andre). Pasientrapporterte utfall måles ofte vha. PROMs (Patient-Reported Outcome Measures).

Aktuelle prosjekter

FHI jobber med innovasjons- og forskningsprosjekter om brukeropplevd kvalitet i helsetjenesten. Noen sentrale prosjekter vi for tiden jobber med er :

Publisert |Sist endret
Fant du det du lette etter?