Pasienterfaringer - et viktig mål på kvalitet i helsetjenestene
Artikkel
|Oppdatert
FHI jobber med innovasjons- og forskningsprosjekter om brukeropplevd kvalitet i helsetjenesten.
Hvorfor måles pasienterfaringer
Pasienterfaringer er en viktig del av kvaliteten på helsetjenester, og bedre pasienterfaringer har sammenheng med sterkere etterlevelse av behandlingsanbefalinger, bedre kliniske resultater, bedre pasientsikkerhet og mindre helsetjenestebruk. Pasientrapporterte erfaringer med helsetjenester handler om individuelle oppfatninger om i hvilken grad helsetjenesteleveransen svarer til individuelle behov (f.eks. kommunikasjon med sykepleiere og leger, personalets lydhørhet, muligheter for involvering, sikkerhet og koordinering).
PREMs og PROMs
Pasientrapporterte erfaringer måles ofte vha. PREMs (Patient-Reported Experience Measures). Pasientrapporterte utfall omhandler ethvert aspekt av en pasients helsestatus som rapporteres direkte fra pasienten (dvs. uten tolkning av pasientens svar av en lege eller noen andre). Pasientrapporterte utfall måles ofte vha. PROMs (Patient-Reported Outcome Measures).
Aktuelle prosjekter
FHI jobber med innovasjons- og forskningsprosjekter om brukeropplevd kvalitet i helsetjenesten. Noen sentrale prosjekter vi for tiden jobber med er :
- Innovasjonsprosjekt støttet av NFR om pasienterfaringer i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (PRQMs-MAS). Prosjektet skal utvikle en ny generasjon pasientrapporterte kvalitetsmålinger i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling.
- OECDs «Patient-Reported Indicator Survey» (PaRIS) i Norge, som omhandler pasienterfaringer og pasientrapporterte resultater for pasienter med en eller flere kroniske lidelser. Folkehelseinstituttet er nasjonal prosjektleder for PaRIS i Norge.
- Innovasjonsprosjekt støttet av NFR om automatisk analyse (maskinlæring) av fritekstkommentarer fra pasienter. Prosjektet henger sammen PRQMs-MAS prosjektet (se over) og med et prosjekt om pasienterfaringer med fastlegen og fastlegekontoret.
- Brukererfaringsundersøkelser med barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker, der både ungdom og foresatte blir invitert til å gi sin tilbakemelding.