Spørsmål og svar om innsamlingen i Miljøbiobanken 2024–2025
Artikkel
|Oppdatert
Her kan du finne svar på ofte stilte spørsmål om undersøkelsen
Kan jeg delta selv om jeg ikke har fått invitasjon?
Nei, dessverre er det kun de som har fått SMS med invitasjon som kan delta.
Er det alltid familier (triader) av mor, far og barn som blir invitert?
Nei, det er også noen unge voksne som er eldre enn 16 år som inviteres til å delta uten at foreldrene blir invitert.
Må begge foreldre samtykke før barnet kan delta?
Dersom barnet er under 16 år må begge foreldre samtykke til at barnet deltar i undersøkelsen, med mindre man er alene om foreldreansvaret.
Hvis barnet er 16 år eller eldre samtykker den det gjelder selv til å delta.
Barnet mitt ønsker ikke å delta, kan vi foreldre være med likevel?
Ja, det kan dere. Det er et ønske fra vår side at både foreldre og barn deltar, men Miljøbiobanken vil uansett ha stor nytte av prøvene som samles inn fra dere foreldre, selv om barnet ikke deltar.
Vi som foreldre ønsker ikke å delta, kan barnet være med likevel?
Ja, barnet kan være med likevel. Det er et ønske fra vår side at både foreldre og barn deltar dersom alle tre er invitert, men Miljøbiobanken vil uansett ha stor nytte av prøvene som samles inn fra barnet ditt selv om dere foreldre ikke deltar.
Når er siste frist for å samtykke og delta?
12. desember 2024 er siste frist for å melde seg på undersøkelsen ved å samtykke.
Når får jeg utstyret jeg trenger?
Fordi vi skal sende ut utstyr til mange deltakere, kan det ta noen uker etter du har samtykket til du mottar utstyret i posten.
De som har gitt samtykke den 3. desember eller senere, vil få prøvetakingsutstyr tilsendt i januar.
For barn under 16 år må begge foreldre samtykke før prøveutstyr sendes.
Hvor får jeg utstyret jeg trenger?
Foreldre vil få tilsendt en pakke med nødvendig utstyr for å gjennomføre prøvetaking til sin registrerte adresse.
Ungdommer og unge voksne over 16 år må oppgi sin egen adresse når de sender inn samtykkeskjemaet, og pakken vil bli sendt dit. Husk å merke postkassen med navn og adresse, og eventuelt oppdatere din kontaktinformasjon i Postens adresseregister (posten.no).
Hva skal jeg gjøre hvis prøveutstyret har blitt ødelagt i posten eller det mangler utstyr i pakken min?
Send en e-post til morfarbarn@fhi.no om du har behov for nytt utstyr.
Hvor kan blodprøven tas?
Blodprøven kan tas på ditt legekontor eller på nærmeste helsestasjon. Du bestiller selv time til dette.
Husk å ta med posen med tapperør til blod, som du mottar fra oss. Posen inneholder også et brev til helsepersonell med informasjon om hvordan prøven skal tas, litt info om studien samt hvordan de skal fakturere FHI for blodprøvetakingen.
Hvorfor har ikke legekontoret fått informasjon om undersøkelsen på forhånd?
Våre deltakere er spredt rundt omkring i landet. Vi har derfor valgt å ikke lage direkteavtaler med legekontorene og helsestasjonene på forhånd. Vi ber pent om hjelp fra helsepersonell til gjennomføring av blodprøvetaking. Det ligger informasjonsskriv til helsepersonell i konvolutten du får, som du kan vise til hvis de lurer på noe.
Når kan blodprøven og urinprøven tas?
Vi foretrekker at dere tar prøvene i løpet av noen uker etter at pakken er mottatt i posten. Dersom dette ikke passer, er det mulig å sende inn prøver og spørreskjema til og med februar 2025.
Må jeg betale for å få tatt blodprøven?
Nei, legekontoret/helsestasjonen sender faktura til FHI. Informasjon om hvordan dette gjøres er beskrevet i brevet til helsepersonell som ligger i blodprøvepakken.
Må jeg være fastende når jeg skal ta blodprøven?
Nei, du trenger ikke å faste, og prøven kan tas når som helst på dagen.
Kan jeg ta mine vanlige medisiner den dagen blodprøven skal tas?
Ja, du kan ta dine vanlige medisiner den dagen blodprøven skal tas.
Når på dagen skal urinprøven tas?
Vi ønsker at urinprøven tas med en gang du har stått opp den dagen blodprøven skal tas, men det går også fint om du tar urinprøven på et annet tidspunkt den dagen.
Hvordan skal blodprøve og urinprøve sendes inn?
Blodprøven og urinprøven sendes samlet til FHI i den vedlagte brune returkonvolutten for biologisk materiale. Porto er allerede betalt. De to følgeskrivene skal også legges i denne konvolutten. Det er enten du selv eller legekontoret som sender den brune returkonvolutten med biologisk materiale til FHI. Dere avtaler dere imellom hvem som gjør dette. Prøvene bør postlegges innen 24 timer etter at blodprøvetakingen er gjort.
Hva gjør jeg hvis fastlegen min ikke vil/kan fakturere FHI?
Hvis du har betalt for prøvetakingen selv, eller fått faktura i ditt navn, ber vi deg om å betale den og sende oss bilde av faktura samt kvittering for betaling. På den måten kan vi refundere deg ved å gi deg et digitalt gavekort tilsvarende det du har betalt. Gavekortet er av samme type som vi sender til alle deltakere som har fullført deltakelsen i Miljøbiobanken. Du kan sende bilde av faktura samt kvittering for betaling til morfarbarn@fhi.no.
Hvordan skal papirspørreskjemaer sendes inn?
De to papirspørreskjemaene skal fylles ut samme dag som prøvetakingen og sendes samlet til FHI i den vedlagte hvite returkonvolutten. Porto er allerede betalt. Det er du selv som gjør dette.
Hva skal jeg gjøre om jeg glemmer å ta urinprøven før jeg drar til legen?
Dersom du glemmer å ta med urinprøven til legen/helsestasjon, og glemmer å ta med utstyr til å ta urinprøven til legekontoret, kan du gjøre følgende: Ta med deg returkonvolutten med blodprøven hjem, ta urinprøven på den måten det er beskrevet i skrivet og legg den i konvolutten sammen med blodprøven og de to følgeskrivene. Send konvolutten inn selv til FHI. Porto er allerede betalt.
Hva hvis det ikke er mulig å fylle opp alle prøverørene?
Send inn de rørene som har materiale enten det er lite eller mye i rørene, og fyll ut følgeskriv til prøvene som beskrevet. De rørene som er tomme, trenger du ikke sende inn.
Jeg ønsker ikke å gi blod, kan jeg fortsatt levere urinprøve og svare på spørreskjema?
Vi ønsker helst at alle leverer både blodprøve, urinprøve og svarer på spørreskjema. Men vi vil også ha god nytte av at du bare sender inn urinprøve og svarer på både elektronisk spørreskjema og papirspørreskjema kalt "Spørreskjema i forbindelse med urinprøvetaking".
Får jeg gyldig fravær fra skole/lærested/arbeidssted for å delta?
Det er opp til hver enkelt skole/lærested/arbeidssted å avgjøre om deltakelse i forskningsprosjektet registreres som gyldig fravær. Dersom tidspunktet for blodprøvetakingen avtales i skole- eller arbeidstid, kan vi sende deg en signert bekreftelse på deltakelse som du kan levere til skole/lærested/arbeidssted.
Jeg ønsker å delta, men trenger bekreftelse for fri fra skole/lærested/arbeidssted?
Dersom du trenger å fremvise en bekreftelse kan du laste ned/skrive ut standard attest her:
Trenger du en personlig bekreftelse? Ta kontakt på e-post morfarbarn@fhi.no
Hvordan mottar jeg det elektroniske spørreskjemaet?
I løpet av noen uker etter at du har sendt inn samtykke vil du motta en SMS med lenke til nettsiden der du får tilgang til spørreskjema.
Hvor lang tid tar det å fylle ut det elektroniske spørreskjemaet?
Det tar ca. 1-1,5 time å svare på det elektroniske spørreskjemaet. Obs! Det er dessverre ikke mulig å mellomlagre svarene i det elektroniske spørreskjemaet, som derav må fylles ut sammenhengende. Du kan ta pauser på opptil 30 minutter underveis, men uten å stenge nettleseren.
Når mottar jeg det elektroniske gavekortet?
En stund etter at du har sendt inn prøver og svart på det elektroniske spørreskjemaet, vil du motta en SMS med lenke til gavekort fra oss. FHI benytter gavekort fra Huuray!.
Får jeg vite resultatene om meg selv?
Nei, du får ikke vite dine egne resultater. Statistiske analyser utføres på gruppenivå, og du får ikke personlig tilbakemelding om resultater.
Forskningsresultater blir publisert på våre nettsider, i nyhetsbrev og forskningsartikler. For å ivareta personvernhensyn vil ikke enkeltpersoner kunne identifiseres i resultatene.
Jeg har ombestemt meg og ønsker ikke å delta i Miljøbiobanken 2024–2025, hva gjør jeg?
Send e-post til morfarbarn@fhi.no om at du har ombestemt deg. Opplys i e-post om du er en MoBa forelder med barn over eller under 16 år, eller om du er MoBa-deltaker mellom 16–26 år. Vi vil sende deg en lenke til et elektronisk skjema der du kan oppdatere svaret ditt for deltakelse.
Om du har mottatt prøveutstyr som du ikke får bruk for, ber vi om at dette sendes tilbake til FHI i den vedlagte brune returkonvolutten for biologisk materiale. Porto er allerede betalt.
Selv om du ikke ønsker å delta i Miljøbiobanken så vil ikke dette påvirke deltakelsen din i MoBa.
Kontaktinformasjon
Har du fortsatt spørsmål, ta kontakt med oss ved å sende e-post til morfarbarn@fhi.no.
Du kan også ringe oss på telefon 480 39 432, mandag til fredag mellom kl. 09.15 og 11.15.
Obs! Grunnet ferieavvikling vil e-post og telefon være stengt i perioden 19. desember 2024–2. januar 2025. Vi besvarer henvendelser fortløpende før og etter denne perioden. Se ellers artikler under "Informasjon til inviterte deltakere" om dere lurer på noe.