Kommunale helse- og omsorgsinstitusjoner- tiltak ved utbrudd av covid-19 - arkivert
Oppdatert
Dette innholdet er arkivert og blir ikke oppdatert.
For å forebygge spredning av covid-19 i kommunale helse- og omsorgsinstitusjoner bør det iverksettes tiltak ved utbrudd av covid-19.
Her finner du informasjon om håndtering av utbrudd av covid-19 i kommunale helse- og omsorgsinstitusjoner. Rådene på denne siden bør ses i sammenheng med:
Utbrudd defineres som flere tilfeller enn forventet av en bestemt sykdom innenfor et område i et gitt tidsrom. Ved uventet smitte blant ansatte og beboere, bør testing av de som utvikler symptomer iverksettes.
Ved oppdaget smitte kan det i enkelte situasjoner være behov for å gjennomføre en systematisk kartlegging av smitteverntiltak i institusjonen om ansatte ikke har benyttet smittevernutstyr (munnbind, evt. øyebeskyttelse) på jobb eller om beboere har symptomer.
Rådene under bør iverksettes etter at et utbrudd er bekreftet:
- Utbruddet skal varsles i Vesuv.
- Kommunelegen skal varsles.
- Institusjonen bør i samråd med kommunelegen, sørge for oppfølging av ansatte og beboere.
- Det bør utpekes en utbruddsansvarlig i institusjonen, som koordinerer innsatsen i samarbeid med kommunelegen.
- Det bør lages en oppfølgingsplan. Den bør omhandle hvordan en skal sikre tilstrekkelig med personell og kompetanse til å ivareta beboerne, og iverksette nødvendige og riktige smitteverntiltak.
- I en utbruddsituasjon er det spesielt viktig at alle (både beboere og ansatte uavhengig av vaksinasjonsstatus eller gjennomgått covid-19):
- holder avstand (minst 1 meter) så langt det er mulig
- er fortløpende årvåken for utvikling av symptomer på covid-19 i 10 dager
- Uvaksinerte beboere bør skjermes for eksempel ved at fortrinnsvis ansatte som er grunnvaksinert med to doser og helst har fått en tredje oppfriskningsdose, har kontakt med disse.
- Alle ansatte på jobb i berørt enhet (uavhengig av vaksinasjonsstatus eller gjennomgått covid-19) bør benytte munnbind og øyebeskyttelse ved kontakt <1 meter med beboere og med andre ansatte inntil utbruddet er over.
- Ansatte med symptomer som tester positivt, bør være hjemme i minst fire dager og ha vært feberfri i 24 timer.
- Beboere som tester positivt, bør isoleres på enerom i den grad det lar seg gjøre og ansatte bør følge rådene om bruk av beskyttelsesutstyr i kontakt med isolerte beboere.
- Beboere i sykehjem og andre kommunale helse- og omsorgsinstitusjoner har rett til å motta besøk. Ved utbrudd, er det viktig at besøkende informeres, slik at de kan ta forhåndsregler for å unngå smitte evt. utsette besøket.
Testing ved mistanke om SARS-CoV-2
For å hindre smitte inn i sykehjem bør ansatte som har nyoppståtte luftveissymptomer eller milde restsymptomer, teste seg med hurtigtest før de går på jobb. Ansatte bør også være årvåkne for typiske og atypiske symptomer hos beboere, og ha lav terskel for testing av beboere med manifesterte symptomer. Ved avdekket smitte blant symptomatiske ansatte eller beboere, bør mulige eksponerte som utvikler symptomer testes straks. Smittede beboere bør isoleres, og ansatte bør være hjemme i minst fire dager. Dersom utbruddet har økende antall tilfeller, bør det vurderes lokalt om også asymptomatiske ansatte og beboere bør testes. Dette som et tiltak for å stoppe utbruddet. Særlig årvåkenhet knyttet til utvikling av eventuelle symptomer bør opprettholdes.
Testing
- Testing for SARS-CoV-2 av ansatte og pasienter/brukere i helse- og omsorgstjenester
- Vurdere om alle asymptomatiske ansatte i affisert avdeling bør ta selvtest eller antigen-hurtigtest før de går på jobb så lenge utbruddet pågår.
- Vanligvis er det ikke grunnlag for å teste asymptomatiske med tvang, jf. smittevernloven.
Varsling
Ved utbrudd skal lege varsle kommuneoverlegen og Folkehelseinstituttet, jf. MSIS-forskriften.
Alle mistenkte eller bekreftede utbrudd skal varsles til FHI i det web-baserte VESUV;
I tillegg skal hvert tilfelle med SARS-CoV-2 meldes til meldingssystem for smittsomme sykdommer (MSIS);
Antigen hurtigtester tatt av helsepersonell meldes til MSIS;
Ved varsling til aktuelle etater og samarbeidspartnere, bør det vurderes om det er behov for faste møtearenaer for å følge opp informasjonsutveksling.
Kommunikasjon
Ved utbrudd bør det være definert hvem i helseinstitusjonen som skal ha ansvaret for kommunikasjon eksternt til media.
Oppfølging av ansatte
En utbruddssituasjon kan være en psykisk belastning for de involverte. De ansatte bør derfor få tilbud om oppfølging av egen bedriftshelsetjeneste, bistand fra kommunens kriseteam e.l.