Datautvalg og beregninger i statistikk om fastleger og legevakt (KPR)
Artikkel
|Publisert
Datakilde og oppdateringsfrekvens
- Datakilde er Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) som blant annet inneholder data fra KUHR.
- En lege som har avtale med Helfo sender inn refusjonskrav til KUHR for utført behandling av pasienter.
- Godkjente refusjonskrav fra fastleger, som er kodet som "fastlønnet", "turnuslege fastlønnet" eller "fastlege" danner grunnlaget for denne statistikken.
- For å få utbetalt oppgjøret må refusjonskravet sendes innen 6 måneder etter behandlingsdato. Et refusjonskrav må inneholde minst en sykdom- eller symptomdiagnose, en takst samt dato og klokkeslett for konsultasjon/sykebesøk.
- I KPR grupperes refusjonskrav inn i kontakttypene "konsultasjon", "sykebesøk", "enkel kontakt", "tverrfaglig samarbeid" eller "administrativt arbeid". Andeler beregnes enten ved å fordele teller på antall konsultasjoner eller fordelt på alle kontakttyper. Hvilken nevner som benyttes fremkommer under hver statistikk.Statistikken oppdateres med nye tall 30 dager etter en måned er slutt. Et datasett for et år er tilnærmet komplett i februar året etter.
- Statistikken oppdateres med nye tall 30 dager etter en måned er slutt. Et datasett for et år er tilnærmet komplett i februar året etter.
Anonymitet og personvern i statistikk om fastleger og legevakt
Datakilden er anonymisert og det er ikke mulig å identifisere pasienter eller fastleger. Kommuner med små verdier er derfor slått sammen til "Øvrige kommuner". Dette medfører at ikke alle kommuner kan velges i visningene.
Anonymiseringstiltak for legene
For å sikre anonymiteten til fastlegene i offentliggjort statistikk for en kommune gjøres en rekke tiltak. Disse tiltakene består i:
- å kontrollere for antall fastleger som har sendt inn refusjonskrav i alle de aktuelle tidsperiodene som tilgjengeliggjøres i samme statistikk. Dette sikrer at det ikke offentliggjøres statistikk fra kommuner med få fastleger der identifisering muliggjøres. Volumtallene fjernes ikke fra statistikken, men grupperes heller inn i "øvrige kommuner" innenfor sitt respektive fylke.
- og i tillegg settes en nedre terskelverdi for antall ganger en takst (eller annet volumtall) skal være registrert innenfor de aktuelle tidsperiodene for at kommunene skal vises med navn.
Anonymiseringstiltak for pasienter
For å sikre pasientenes personvern gjøres det en rekke anonymiseringstiltak på pasientnivå:
- for volumtallene i all statistikk som offentliggjøres som består av takstene/konsultasjonene/diagnosene i de angitte tidsperiodene, sikres det også at volumtallene består av flere unike pasienter. Dette gjør at det ikke offentliggjøres statistikk som egentlig kun viser volumtall for en og samme pasient. Dette gjelder på laveste nivå i alle grupperinger som treffer volumtallet, også for hver aldersinndeling i de statistikkene der alder framkommer.
- i statistikker med data der det er sannsynlig at samme pasient eller lege kan identifiseres i samme grupperinger av data, for eksempel i kommuner med lave tall, kan det være gjort tiltak som bruk av forskjellige aldersgrupperinger for å videre hindre muligheter for indirekte identifisering ved sammenstilling av data fra to forskjellige statistikker.
Konsekvenser for visningene
Anonymiseringstiltakene får konsekvenser for visninger på det laveste aggregerte stedsnivået, som oftest er kommuner. Kommuner som faller utenfor de predefinerte anonymiserte tersklene samles i en felles samlebetegnelse "øvrige kommuner" innenfor sitt respektive fylke. Konsekvensen av dette er at hvilke kommuner som vises, og hvilke som ikke vises, vil variere på tvers av statistikkene, men aldri innad i en statistikk. Dette betyr at man kan finne enkelte kommuners anonymiserte statistikk for aktuelle perioder i en visning, men at samme kommune ikke er tilgjengelig i andre visninger. Et eksempel på dette er Asker kommune, som tilfredsstiller terskelkravene, som ivaretar anonymisering av både fastleger og pasienter, og derfor tilgjengeliggjøres for statistikk om e-konsultasjoner (takstkode 2ae). Likevel er Asker kommune anonymisert under samlekategorien "øvrige kommuner" for statistikken om bruken av samtaleterapi hos fastleger (takstkode 615), da kommunen ikke tilfredsstiller anonymiseringskravene.
Skulle det skje at det i et fylke i en periode kun er en kommune som havner i samlekategorien "øvrige kommuner", eller at utvalget av kommuner som ikke tilfredsstiller de predefinerte terskelverdiene til sammen ikke oppnår de samme terskelverdiene, vil fylkets minste visbare kommune flyttes til "øvrige kommuner" for å kompensere. Ved å holde kommuner som har et eller flere tilfeller av for lave terskelverdier konsekvent i samlekategorien "øvrige kommuner", unngår vi muligheten for bakveisidentifisering, samtidig som statistikkvisningene blir mer koherent. Av samme grunn tilgjengeliggjøres også kun statistikken fordelt på gjeldende fylke- og kommunestruktur, med tilbakevirkende kraft.
Ved å ekskludere kommuner som ikke tilfredsstiller disse anonymiseringstiltakene vil man ofte ikke kunne se statistikk for de små kommunene i Norge. Dette bidrar også til å minimere sjansen for identifisering av pasienter i disse kommunene.
Datakilden er anonymisert og det er ikke mulig å identifisere pasienter eller fastleger. Kommuner med små verdier er derfor slått sammen til "øvrige kommuner". Dette medfører at ikke alle kommuner kan velges i visningene.
Les mer om personvern og behandling av personopplysninger i KPR
Kontakttyper
Kommunalt pasient- og brukerregister har konstruert fem kontakttyper for fastlege og seks kontakttyper for legevakt. En kontakt defineres som et møte mellom pasient og primærhelsetjeneste eller pasientrettet arbeid uten pasient til stede. Kontakttypene er basert på takster som leger har rapportert inn til HELFO for refusjon og sier noe om hvilken form for kontakt som er gjennomført. En kontakt er grovt sett det samme som en regning. Det finnes noen regninger fra KUHR som ikke er definert som en av de fem kontakttypene. Hovedsakelig gjelder dette regninger som inneholder takster som hører til en annen kontakt, men som har havnet på en egen regning. Regninger som ikke er definert som kontakt er ikke med i datagrunnlaget.
Under er kontakttypene nærmere forklart. Inndelingen består av et hierarki, og kontakttypen defineres ut i fra den taksten på regningskortet som er ansett som den mest ressurskrevende taksten.
- Konsultasjoner er hvor en pasient har blitt konsultert av legen, enten ved fysisk oppmøte eller digitalt (e-konsultasjon).
- Sykebesøk er en konsultasjonsform hvor legen drar hjem til pasienten.
- Enkle kontakter er mindre omfattende enn konsultasjoner og kan for eksempel være taking av prøve til laboratorieundersøkelse.
- For legevakt er telefonkontakt skilt ut som en egen type enkel kontakt hvor kommunikasjon foregår over telefon eller elektronisk.
- Tverrfaglig samarbeid er når flere yrkesgrupper samarbeider for å ivareta pasienter med sammensatte behov.
- Administrativt arbeid er skriving av erklæringer og liknende uten pasient tilstede
Takster fra normaltariffen innenfor kontakttypene:
Kontakttype |
Takster |
Enkle kontakter |
1ad - Enkel pasientkontakt 1ak - Enkel pasientkontakt kveld 1bd - Enkel pasientkontakt brev eller telefon 1be - Enkel pasientkontakt elektronisk 1bk - Enkel pasientkontakt brev eller telefon kveld 1e - Taking og undersøkelse av hgb, wbc, SR, u-mikro 1g - Enkel pasientkontakt telefon natt 1h - Sykemelding og henvisning uten pasient tilstede 1i - Skriving av e-resept 701a - Taking av labprøve på legens kontor eller innsending til medisinsk laboratorium * 612a - Nødvendig samtale pårørende pasient med alvorlig sykdom eller psykisk utviklingshemming * 612b - Nødvendig samtale foresatte til barn under 18 * 618 - Overvåket urinprøvetaking av pasient i LAR * V1 - Vaksinering mot sesonginfluensa på personer i risikogruppene |
Konsultasjon |
2ad - Konsultasjon hos allmennpraktiserende lege 2ae - E-konsultasjon hos fastlege 2aek - E-konsultasjon på kveld. Endring fra juli 2023. Taksten kan bare benyttes av legevakt 2aef - E-konsultasjon på kveld. Ny takst fra juli 2023. Taksten kan bare benyttes av fastleger 2ed - Gruppebehandling 2fk - Konsultasjon og tillegg for utrykning til kontor ved øyeblikkelig hjelp under legevakt (kun legevakt) 2af - tverrfaglig konsultasjon via video- og/eller telefon mellom fastlege og helsepersonell i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og/eller ambulansepersonell (utgått fra og med juli 2021) |
Sykebesøk |
11ad - Sykebesøk 11ak - Sykebesøk kveld |
Telefonkontakt |
1bd - Enkel pasientkontakt brev eller telefon 1bk - Enkel pasientkontakt brev eller telefon kveld 1be - Enkel pasientkontakt elektronisk 1g - Enkel pasientkontakt telefon natt |
Tverrfaglig samarbeid |
1f - Kommunikasjon med helsepersonell/kommunale tjenester/NAV 14 - Tverrfaglig samarbeidsmøte 1j - Nødvendig dialog mellom fastlege og lege i spesialisthelsetjenesten |
Annet |
L-takstene * 5 - Utskrift eller kopiering av pasientjournal 616 - Særlig tidkrevende arbeid ved henvisning eller innleggelse * H1 - Søknad om legemiddel på blå resept * 2kd - Skriving av opplysninger til nasjonal kjernejournal |
* Takstene definerer kun en kontakt når de står uten en annen kontakttakst på en regning. Vanligvis er disse takstene benyttet på for eksempel en konsultasjon, men noen ganger er de alene.
Blodtrykksmåling 24-timer hos fastleger
Statistikken viser prosentvis andel av kontaktene som er 24-timers blodtrykksmåling (takstkode 129f). Med kontakter menes "enkel kontakt", "konsultasjon", "sykebesøk", "tverrfaglig samarbeid" og "administrativt arbeid". Tall for Norge, fylke og kommune fra og med 2017. Alderskutt 0-66 /67 år og eldre
- Se statistikk: Blodtrykksmåling over 24 timer hos fastleger (Power BI)
24-timers måling av blodtrykk er en godt etablert metode for å få et nøyaktig blodtrykksmål som utgangspunkt for kontroller, utredning og behandling. Ved å måle blodtrykket jevnlig over 24 timer vil man få et bedre mål på blodtrykket enn man får ved en enkelt måling på legekontoret.
Takstkode 129f utgikk 1. juli 2022. Som et ledd i arbeidet med å forenkle normaltariffen ble takstkode 129f og 106 slått sammen.
Datautvalg og beregninger
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Nevner er summen av alle kontakttyper ("konsultasjon", "sykebesøk", "enkel kontakt", "tverrfaglig samarbeid" eller "administrativt arbeid".) |
NB! Selv om det nødvendigvis ikke er en logisk sammenheng mellom takstbruk i teller og fordeling på alle kontakttyper i nevner (eksempelvis blodtrykksregistrering over 24 timer, i kombinasjon med "administrativt arbeid"), så sier nevneren her noe om legens totale arbeidsmengde i løpet av den avgrensede perioden.
Bruk av takstkode 660 i årlig undersøkelse hos fastlege
Statistikken viser fastlegens bruk av takstkode 660 i årlig, fullstendig undersøkelse av pasienter med utviklingshemming, demens og kroniske psykoser og som behandles med psykofarmaka med behov for tverrfaglig oppfølging. Statistikken viser antall ganger taksten er brukt, og antall ganger taksten er brukt fordelt på aktive fastleger i perioden. Tall per år og kvartal for Norge og fylker.
Takst 660 dekker merarbeid ved årlig, fullstendig undersøkelse av pasienter med utviklingshemming, demens og kroniske psykoser som behandles med psykofarmaka med behov for tverrfaglig oppfølging. Undersøkelsen skal omfatte forhold av sosial, kognitiv og sansemessig karakter. Taksten kan brukes inntil én gang per kalenderår per pasient.
Statistikken viser at takstkode 660 er lite brukt. Årsaken kan være at taksten er lite kjent eller at det er usikkerhet om hvordan den skal brukes. Det er mulig at andelen er høyere enn statistikken viser, men at legene benytter andre takstkoder enn 660 fordi fullstendig årlig undersøkelse gjennomføres med flere konsultasjoner. Les mer i rapporten Fastlegers oppfølging av sine hjemmeboende pasienter med utviklingshemming, IS-2883 (Helsedirektoratet.no).
Statistikk om bruk av takster kan gi kunnskap om allmennlegetjenesten og bidra til økt kvalitetsarbeid. I tillegg vil bedre tilgang til data gjøre det mulig å følge med på utvikling og variasjoner samt legge til rette for systematisk arbeid med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.
Datautvalg og beregninger
Teller: Teller er antallet ganger takst 660 har blitt brukt i forbindelse med en pasientkontakt*. Fra statistikken kan man se at taksten er lite brukt. Noen årsaker til dette er:
- Det er ikke mulig å benytte takst 660 for pasienter med opphold i institusjon. På sykehjem er det eksempelvis fast tilsynslege som utfører årskontroller.
- Pasienter kan ha mer enn en kontakt med fastlege per år for fullførelse av kontroll mens taksten bare kan tas en gang per år.
- Pasienten er så ofte i kontakt med lege at en egen årskontroll ikke blir nødvendig, og taksten brukes derfor ikke.
- Det er usikkert om alle leger kjenner til taksten.
- Noen leger kan være usikre på hva som berettiger bruk av taksten og derfor ikke tar denne.
- Det må ha gått et fullt kalenderår (365 dager) mellom man tar taksten. Noen ganger gjøres årskontrollene med et noe mindre intervall og takst 660 kan derfor ikke benyttes.
Nevner: På bakgrunn av dette vil en andelsberegning med en nevner basert på alle kontakter ikke være formålstjenlig da det kan gi et uriktig bilde av hvor stor andel av den totale aktiviteten på legekontoret som går med til årskontroller av denne gruppen pasienter. For å kunne gi et sammenligningsgrunnlag på tvers av geografiske områder er antall fastleger tatt med som nevner. Denne nevneren baserer seg på alle fastleger som har sendt inn regningskort i perioden, og kan si noe om hvor mange årskontroller som gjøres per fastlege.
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Antall unike fastleger (HPRnr) som har sendt inn regningskort |
Nevner er antall takst 660 per aktive fastlege som har sendt inn regningskort innenfor angitte periode og sted. |
Bruk av tidstakst fordelt mellom fysiske konsultasjoner og e-konsultasjoner
Statistikken viser bruk av tidstakst (takstkode 2cd eller 2ck) i e-konsultasjoner (takstkode 2ae, 2aek eller 2aef) og i konsultasjoner med fysisk oppmøte (takstkode 2ad eller 2ak).
- Se statistikk: Bruk av tidstakst fordelt mellom fysiske konsultasjoner og e-konsultasjoner (Power BI)
Når en konsultasjon varer utover 20 minutter, så kan fastlegen benytte en tidstakst. Fra 2019 ble det lov å kombinere tidstakst med e-konsultasjoner. Fra mars 2020 ble det også mulig å benytte telefon ved e-konsultasjon.
Statistikken viser bruk av tidstakst (takstkode 2cd eller 2ck) fordelt mellom e-konsultasjoner (takstkode 2ae, 2aek eller 2aef) og konsultasjoner med fysisk oppmøte (takstkode 2ad eller 2ak). Om man ser på antall viser den store grafen til venstre det totale antallet konsultasjoner hvor tidstakst er brukt, og hvordan dette fordeler seg mellom e-konsultasjoner og konsultasjoner med fysisk oppmøte. På grafen til høyre ser man det totale antallet konsultasjoner med tilsvarende fordeling.
Om man ser på andel ser man i den største grafen til venstre hvordan andelen av bruk av tidstakst fordeler seg mellom e-konsultasjoner og konsultasjoner med fysisk oppmøte. I grafene til høyre seg man hver for seg hvor stor andel av e-konsultasjoner hvor tidstakst er brukt og hvor stor andel av konsultasjoner med fysisk oppmøte hvor tidstakst er brukt.
Datautvalg og beregninger
Tellere: Datasettet inneholder to tellere. Disse er begge kombinasjoner av to takster brukt i samme enkeltregning. "2cd/2ck og 2ae/2aek/2aef" teller alle e-konsultasjoner hvor tidstakst er brukt. "2cd/2ck og 2ad/2ak" teller alle konsultasjoner med fysisk oppmøte hvor tidstakst er brukt.
Nevnere: Datasettet inneholder tre nevnere. "Alle2ae/2aek/2aef" er alle e-konsultasjoner. "2ad/2ak" er alle konsultasjoner med fysisk oppmøte. "Alle2ae/2aek + Alle2ad/2ak" er totalen av alle konsultasjoner som enten er e-konsultasjon eller konsultasjon med fysisk oppmøte.
Tellere |
2cd/2ck+2ae/2aek/2aef |
Tidstakst i e-konsultasjon, takst 2cd/2ck og 2ae/2aek/2aef |
|
2cd/2ck+2ad/2ak |
Tidstakst i vanlig konsultasjon hos fastlege, takst 2cd/2cd og 2ad/2ak |
Nevnere |
Alle2ae/2aek/2aef |
E-konsultasjon, takst 2ae/2aek/2aef |
|
Alle2ad/2ak |
Fysisk konsultasjon hos fastlege, takst 2ad/2ak |
|
Alle2ae/2aek/2aef+Alle2ad/2ak |
E-konsultasjon og fysisk konsultasjon hos fastlege, takst 2ae/2aek/2aef og 2ad/2ak |
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus IN ('godkjent, manuelt godkjent');tjenestetypeNavn ='Fastlege';Date
|
Regningstatus IN ('godkjent, manuelt godkjent');tjenestetypeNavn= 'Fastlege';Dat Takst CONTAINS '2ae'/'2aek'/'2aef' Takst CONTAINS '2ad'/'2ak' SUM Nevner 1 + Nevner 2 |
Statistikken inneholder to tellere og tre nevnere som er nesten like. "/" betyr "eller". "CONTAINS" betyr at enkeltregningen må inneholde taksten(e) spesifisert, men at dette ikke trenger å være de eneste takstene i enkeltregningen. "AND" betyr at kombinasjon av takster spesifisert på hver side må oppstå i samme enkeltregning. |
Bruk av tidstakst i alle konsultasjoner
Når en konsultasjon varer utover 20 minutter, så kan fastlegen benytte en tidstakst. Statistikken viser hvor stor andel av alle konsultasjoner som er registrert med tidsbruk utover 20 minutter (takstkode 2cd og 2ck). Statistikken viser tall for Norge, fylke og kommune fra og med 2017. 30 års aldersgrupper.
- Se statistikk: Bruk av tidstakst i alle konsultasjoner (Power BI)
Takst 2cd kan brukes ved konsultasjoner innenfor normal arbeidstid og takst 2ck kan brukes ved konsultasjoner på kveldstid eller i helgene. Begge takstene kan repeteres per påbegynte 15 minutt. Denne statistikken tar ikke høyde for om taksten er benyttet flere ganger etter hverandre.
Datautvalg og beregninger
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Nevner her er summen av kontakttypen "konsultasjon". |
NB! Selv om det nødvendigvis ikke er en logisk sammenheng mellom takstbruk i teller og fordeling på alle kontakttyper i nevner (eksempelvis tidsbruk over 20 minutter, i kombinasjon med "enkel kontakt"), så sier nevneren her noe om legens totale arbeidsmengde i løpet av den avgrensede perioden.
Diagnoser på legevakt
Statistikken viser hvilke symptom- og sykdomskoder som er registrert på legevakt, samt hvordan disse varierer i løpet av året og på ulike tidspunkt av døgnet.
- Se statistikk: Diagnoser på legevakt (Power BI)
Diagnoser er basert på diagnosekodene i ICPC-2. Dette er det internasjonale kode- og klassifiseringssystemet for kommunehelsetjenesten, og brukes til registrering av pasientens helseproblemer og kontaktårsaker. Kapittelinndelingen tar utgangspunkt i anatomi og 14 av kapitlene er organkapitler. De fire resterende kapitlene er for generelle tilstander, psykiske tilstander, sosiale problemer og prosesskoder. Sosiale problemer er ikke inkludert i denne visningen.
Oversikt viser de mest registrerte diagnosene på legevakt fordelt på kapitlene i ICPC-2. Klikk på visningen til venstre for å få opp de mest registrerte diagnosekodene innenfor dette kapittelet i tabellen til høyre. Tall per år for fylke og Norge.
Utvikling viser hvordan diagnosene per kapittel i ICPC-2 utvikler seg gjennom året. I tabellen til høyre vises de mest registrerte diagnosekodene innenfor valgt kapittel. Tall per måned, kvartal og år for fylke og Norge.
Diagnoser på legevakt viser det totale antallet diagnosekoder som er registrert for angitt periode og sted uavhengig av antall kontakter. Disse tallene kan derfor ikke direkte sammenlignes med statistikken som viser kontakter på legevakt (Power BI)
Datautvalg og beregninger
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), kontakttypenavn IN = ('Sykebesøk','Konsultasjon','Enkel Kontakt','Telefonkontakt') |
Nevner her er summen av alle kontakttypene på legevakt (“konsultasjon”, “sykebesøk”, “enkel kontakt”, “telefonkontakt”.) |
Merk! En pasientkontakt med legevaktstjenesten resulterer her kun i registrering av én kontakttype i statistikkene. Kontakttypen er vektet etter hvor ressurskrevende den er. For eksempel om en pasient er hos legevakten for en konsultasjon og i samme omgang tar en laboratorieprøve vil dette kun registreres som en konsultasjon. Om en pasient er hos legevakten kun for å ta en laboratorieprøve vil dette registreres som en enkel kontakt.
E-konsultasjoner hos fastleger
Statistikken viser hvor stor andel av alle konsultasjoner som er e-konsultasjoner (takstkode 2ae, 2aek eller 2aef). Tall For Norge, fylke og kommune fra og med 2019.
- Se statistikk: E-konsultasjoner hos fastleger (Power BI)
E-konsultasjon er et samlebegrep for de digitale konsultasjonsformene tekstkonsultasjon og videokonsultasjon. E-konsultasjonen inneholder en medisinsk vurdering eller samtale. Fra mars 2020 ble det også mulig å benytte telefon ved e-konsultasjon.
Bruk av takstkode 2ae, 2aek og 2aef er grunnlag for denne statistikken og benyttes når konsultasjonen foregår ved bruk av video, telefon eller tekst. 30-års alderskutt. Taksten er lite brukt før 2019.
Datautvalg og beregninger
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = 'godkjent, manuelt godkjent', |
Regningstatus = 'godkjent, manuelt godkjent', |
Nevner her er summen av kontakttypen "konsultasjon". |
E-konsultasjon hos fastlege som er utenfor vanlig arbeidstid
Statistikken viser hvor stor andel av e-konsultasjoner som gjøres etter klokken 16.00 eller i helgene (takstkode 2aek og 2aef). Tall for landet, fylke, kommune, år og måned. Tall fra og med april 2020
- Se statistikk: E-konsultasjon utenfor vanlig arbeidstid (Power BI)
E-konsultasjon er et samlebegrep for de digitale konsultasjonsformene tekstkonsultasjon og videokonsultasjon. E-konsultasjonen må inneholde en medisinsk vurdering eller samtale. Fra mars 2020 ble det også mulig å benytte telefon ved e-konsultasjon.
I april 2020 ble takstkode 2aek innført for e-konsultasjon på kveldstid. Dette var et av tiltakene for å sikre at fastlegeordningen forblir en stabil tjeneste for befolkningen gjennom covid-19-pandemien. Det ble åpnet for denne taksten der det er nødvendig med konsultasjoner etter klokken 16.00, eller i helgene, som følge av merarbeid under den pågående pandemien. Utover bruk av 2aek hos fastlege, kan denne taksten også benyttes på legevakt.
I juli 2023 ble takstkode 2aef innført for e-konsultasjoner på kveldstid for fastleger, mens 2aek ble videreført for legevakt.
Taksten 2aek ble opprinnelig innført med en sluttdato 01.09.2020. Den ble senere forlenget til 01.11.2020 og videre til 30.06.2021. Taksten ble fra 1. juli 2021 permanent etablert i normaltariffen.
Datautvalg og beregninger
Tellere: Datagrunnlaget inneholder telleren «antallTeller» som viser bruk av takst 2aek eller 2aef.
Nevnere: Datagrunnlaget inneholder nevneren, «2aek/2aef+2ae». «2aek/2aef+2ae» er det totale antallet e-konsultasjoner i perioden på stedet og brukes til å lage en brøk som viser hvor stor andel av alle e-konsultasjoner takst 2aek utgjør.
Tellere |
antallTeller |
viser bruk av takst 2aek eller 2aef |
Nevnere |
2aek/2aef+2ae |
Alle e-konsultasjoner (kveld (etter kl. 16.00) og dag) |
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), tjenestetypeNavn = 'Fastlege', Dato>’2020-04-08’, Takst = '2aek' |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), tjenestetypeNavn = 'Fastlege', Dato>’2020-04-08’ |
|
Konsultasjoner hos fastleger
Statistikken viser antall konsultasjoner (takstkode 2ad, 2ae, 2aek, 2aef, 2af, 2ak, 2ed) gjennomført hos fastleger for Norge, fylke og kommune fra og med 2017.
- Se statistikk: Konsultasjoner hos fastleger (Power BI)
En konsultasjon er en direkte kontakt mellom fastlege og pasient som inneholder en medisinsk vurdering eller samtale.
Datautvalg og beregninger
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Nevner her er summen av kontakttypen "konsultasjon". |
Kontakter på legevakt
Statistikken viser hvor stor andel av kontaktene på legevakt som er konsultasjoner, sykebesøk, telefonkontakter og enkle kontakter. Statistikken viser også hvordan aktiviteten varierer i løpet av året og på ulike tidspunkt av døgnet.
- Se statistikk: Kontakter på legevakt (Power BI)
En kontakt defineres som et møte mellom pasient og primærhelsetjeneste eller pasientrettet arbeid uten pasient til stede. I disse statistikkene er kun én kontakttype registrert per pasient per kontakt med legevakttjenesten. Kontakttypene er basert på takster som leger har rapportert inn til HELFO for refusjon og sier noe om hvilken form for kontakt som er gjennomført:
- Konsultasjoner er når en pasient har blitt konsultert av legen, enten ved fysisk oppmøte eller digitalt (e-konsultasjon).
- Sykebesøk er en konsultasjonsform hvor legen drar hjem til pasienten.
- Enkle kontakter er mindre omfattende enn konsultasjoner og kan for eksempel være prøvetaking til laboratorieundersøkelse, eller skriving av e-resept, uten samtidig konsultasjon
- Telefonkontakt er en enkel kontakt som foregår over telefon eller elektronisk.
Utvikling viser hvor stor andel av aktiviteten på legevakt som er konsultasjoner, sykebesøk, telefonkontakter eller enkle kontakter.
Døgnvariasjoner viser hvor stor andel av de fire kontakttypene som foregår på dagtid, kveld og natt. Statistikken kan filtreres på hverdag/helg, kjønn og aldersgrupper. Tall per måned, kvartal og år for Norge og fylke.
Datautvalg og beregninger
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), kontakttypenavn IN = ('Sykebesøk','Konsultasjon','Enkel Kontakt','Telefonkontakt') |
Nevner her er summen av alle kontakttypene på legevakt (“konsultasjon”, “sykebesøk”, “enkel kontakt”, “telefonkontakt”.) |
Merk! En kontakt med legevakttjenesten kan resultere i registrering av flere diagnoser. Eksempelvis kan en pasient bli registrert med både feber (diagnose A03) og slapphet (diagnose A04). Statistikkvisningene for legevakt viser her det totale antallet diagnoser som er registrert for angitt periode og sted. Statistikken sier derfor ikke noe om hvor mange kontakter det har vært på legevakten og kan ikke sammenlignes med statistikkvisningene for antall kontakter på legevakt i samme angitte periode eller sted, da det i sin helhet vil forekomme flere diagnoser enn kontakter.
Legemiddelgjennomgang utført av fastleger
Statistikken viser fastlegenes bruk av legemiddelgjennomgang (takstkode 2ld). Tall for Norge, fylke, kommune. Tall per år og kvartal. Aldersgrupper 0-66 /67 år og eldre
- Se statistikk: Legemiddelgjennomgang utført av fastleger (Power BI)
Legemiddelgjennomgang er en systematisk fremgangsmåte for å kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk. Gjennomgangen kan gjøres av behandlende lege alene eller i tverrfaglige team der behandlende lege er til stede. Takst for legemiddelgjennomgang kan ikke kombineres med tidstakst (takstkode 2cd, 2ck) og dette kan påvirke tallene, der legemiddelgjennomgang med varighet over 20 minutter kan ha blitt registrert som tidstakst (2cd).
Statistikken viser antall ganger taksten er brukt og den prosentvise andelen av alle kontaktene som er legemiddelgjennomgang (takstkode 2ld). Med kontakter menes "enkel kontakt", "konsultasjon", "sykebesøk", "tverrfaglig samarbeid" og "administrativt arbeid". Tall per kvartal for Norge, fylke og kommune fra og med 2017.
Datautvalg og beregninger
Tellere: statistikken inneholder én teller som viser bruk av takst 2ld. Bruk av taksten kan variere av forskjellige årsaker:
- Legene har ulik praksis for hvordan de praktiserer legemiddelgjennomganger. Noen har faste tidspunkt i året de går gjennom hele listen, som for eksempel ved slutten av et kalenderår, 3 faste ganger i året eller én stor gjennomgang i året. Noen gjør det periodevis når de har ledig tid og det er lite å gjøre på kontoret.
- Taksten kan ikke tas i kombinasjon med tidstakst. Dette kan føre til at konsultasjoner med lengre varighet registreres med tidstakst i stedet for legemiddelgjennomgang.
- Det stilles en del krav til bruk av taksten som kan øke terskelen for å bruke den.
Det er derfor viktig å tolke statistikken i lys av punktene ovenfor da selve aktiviteten legemiddelgjennomgang ikke nødvendigvis registreres med/fanges opp av takst 2ld. Disse tilfellene vil da ikke inngå i telleren.
Nevnere: Summen av alle kontakter og kan si noe om hvor stor del av legens totale arbeidsmengde som er legemiddelgjennomgang. Det er nyttig å være bevisst på at nevnerens størrelse påvirkes av all aktivitet. Dette inkluderer for eksempel alle enkle pasientkontakter som telefonkontakt, laboratorieprøver, skriving av e-resept med mer, som ikke nødvendigvis er relevant for den aktiviteten vi måler i denne statistikken. Likevel er alle kontakter inkludert som nevner da takst 2ld kan tas både i og utenfor konsultasjoner.
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Nevner her er summen av alle kontakttyper ("konsultasjon", "sykebesøk", "enkel kontakt", "tverrfaglig samarbeid" eller "administrativt arbeid".) |
NB! Selv om det nødvendigvis ikke er en logisk sammenheng mellom takstbruk i teller og fordeling på alle kontakttyper i nevner (eksempelvis legemiddelgjennomgang, i kombinasjon med "enkel kontakt"), så sier nevneren her noe om legens totale arbeidsmengde i løpet av den avgrensede perioden.
Nødvendig dialog mellom fastlege og lege i spesialisthelsetjenesten
Statistikken viser hvor stor andel av kontaktene som er nødvendig dialog mellom fastlege eller dennes stedfortreder og lege i spesialisthelsetjenesten (takstkode 1j). Med kontakter menes "enkel kontakt", "konsultasjon", "sykebesøk", "tverrfaglig samarbeid" og "administrativt arbeid". Statistikken viser tall for Norge, fylke og kommune fra og med juli 2019.
I juli 2019 ble takst for nødvendig dialog mellom fastlegen eller dennes stedfortreder og lege i spesialisthelsetjenesten (takstkode 1j) innført for å styrke fastlegeordningens samhandling med spesialisthelsetjenesten. Taksten kan utelukkende brukes av fastleger.
1. juli 2022 ble takstkode 1j slått sammen med takstkode 1f som et ledd i arbeidet med å forenkle normaltariffen, 1j er dermed utgått.
Denne statistikken ser på det området av samhandling mellom fastlege og lege i spesialisthelsetjenesten som skjer ved takst 1j. Denne taksten kan ikke tas samtidig som andre konsultasjonstakster. Den totale samhandlingen mellom fastlege og lege i spesialisthelsetjenesten vil derfor være større en representert i denne statistikken, som kun ser på et lite område. Eksempelvis kan kontakt mellom fastlege og lege i spesialisthelsetjenesten også forekomme under en konsultasjon med en pasient.
Datautvalg og beregninger
Tellere: Datagrunnlaget inneholder telleren «antallTeller» som viser bruk av takst 1j.
Nevnere: Datagrunnlaget inneholder tre nevnere, «antallKontakter», «KPRTotal», «HPRTotal». Selv om det ikke nødvendigvis er en logisk sammenheng mellom takstbruk i teller og fordeling på alle kontakttyper brukes «antallKontakter» for å lage en brøk som sier noe om legens totale arbeidsmengde i løpet av den avgrensede perioden. «KPRTotal» viser det totale antallet unike pasienter på stedet i perioden, mens «HPRTotal» det totale antallet unike fastleger som har sendt inn oppgjør på samme sted i samme periode.
Tellere |
antallTeller |
viser bruk av takst 1j |
Nevnere |
antallKontakter |
antall kontakter i en periode på et sted (med alle kontakter menes "konsultasjon", "sykebesøk", "enkel kontakt", "tverrfaglig samarbeid" eller "administrativt arbeid") |
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), tjenestetypeNavn = 'Fastlege', Dato>’2019-07-31’, Takst = '1j' |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), tjenestetypeNavn = 'Fastlege', Dato>’2019-07-31’ |
|
Samtaleterapi fordelt mellom fysiske konsultasjoner og e-konsultasjoner
Bruk av takst for samtaleterapi (takstkode 615) i e-konsultasjoner (takstkode 2ae, 2aek eller 2aef) og i konsultasjoner med fysisk oppmøte (takstkode 2ad eller 2ak). Tall for Norge, fylke og kommune.
Samtaleterapi er en konsultasjon med minst 15 minutters varighet for pasienter med psykiske lidelser. Samtalen avviker fra en vanlig samtale om medisinske problemstillinger, og er av terapeutisk karakter. Fra 2019 ble det lov å kombinere takst for samtaleterapi med e-konsultasjoner. Fra mars 2020 ble det også mulig å benytte telefon ved e-konsultasjon.
Statistikken viser bruk av takst for samtaleterapi (takstkode 615) fordelt mellom e-konsultasjoner (takstkode 2ae, 2aek eller 2aef) og konsultasjoner med fysisk oppmøte (takstkode 2ad eller 2ak). Om man ser på antall viser den store grafen til venstre det totale antallet konsultasjoner hvor det er gitt samtaleterapi, og hvordan dette fordeler seg mellom e-konsultasjoner og konsultasjoner med fysisk oppmøte. På grafen til høyre ser man det totale antallet konsultasjoner med tilsvarende fordeling.
Om man ser på andel ser man i den største grafen til venstre hvordan andelen samtaleterapi fordeler seg mellom e-konsultasjoner og konsultasjoner med fysisk oppmøte. I grafene til høyre ser man hver for seg hvor stor andel av e-konsultasjoner hvor det er gitt samtaleterapi og hvor stor andel av konsultasjoner med fysisk oppmøte hvor det er gitt samtaleterapi.
Datautvalg og beregninger
Tellere: Datasettet inneholder to tellere. Disse er begge kombinasjoner av takster brukt i samme enkeltregning. "615 og 2ae/2aek/2aef" teller alle e-konsultasjoner hvor det er blitt utført samtaleterapi. "615 og 2ad/2ak" teller alle konsultasjoner med fysisk oppmøte hvor det er blitt utført samtaleterapi.
Nevnere: Datasettet inneholder tre nevnere. "Alle2ae/2aek/2aef" er alle e-konsultasjoner. "Alle2ad/2ak" er alle konsultasjoner med fysisk oppmøte. "Alle2ae/2aek/2aef + Alle2ad/2ak" er totalen av alle konsultasjoner som enten er E-konsultasjon eller konsultasjon med fysisk oppmøte.
Tellere |
615+2ae/2aek/2aef |
Samtaleterapi i e-konsultasjon, takst 615 og 2ae/2aek/2aef |
|
615+2ad/2ak |
Samtaleterapi i vanlig konsultasjon hos fastlege, takst 615 og 2ad/2ak |
Nevnere |
Alle2ae/2aek/2aef |
E-konsultasjon, takst 2ae/2aek/2aef |
|
Alle2ad/2ak |
Fysisk konsultasjon hos fastlege, takst 2ad/2ak |
|
Alle2ae/2aek/2aef+Alle2ad/2ak |
E-konsultasjon og fysisk konsultasjon hos fastlege, takst 2ae/2aek/2aef eller 2ad/2ak |
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
regningstatus IN ('godkjent, manuelt 1. Takst CONTAINS ('615' AND '2ae'/'2aek'/'2aef') 2. Takst CONTAINS ('615' AND '2ad'/'2ak') |
regningstatus IN ('godkjent, manuelt Takst CONTAINS '2ae'/'2aek'/'2aef' Takst CONTAINS '2ad'/'2ak' SUM Nevner 1 + Nevner 2 |
Statistikken inneholder to tellere og tre nevnere som er nesten like. "/" betyr "eller". "CONTAINS" betyr at enkeltregningen må inneholde taksten(e) spesifisert, men at dette ikke trenger å være de eneste takstene i enkeltregningen. "AND" betyr at kombinasjon av takster spesifisert på hver side må oppstå i samme enkeltregning. |
Samtaleterapi hos fastleger
Statistikkene viser hvor stor andel av alle konsultasjoner som er registrert med takst for samtaleterapi (takstkode 615). Tall for Norge, fylke og kommune fra og med 2017.
- Se statistikk: Samtaleterapi hos fastleger (Power BI)
Samtaleterapi er en konsultasjon med minst 15 minutters varighet for pasienter med psykiske lidelser. Samtalen avviker fra en vanlig samtale om medisinske problemstillinger, og er av terapeutisk karakter.
Dersom konsultasjonen varer utover 20 minutter så kan tidstakster benyttes i tillegg. Dette fremkommer ikke i denne statistikken.
Datautvalg og beregninger
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Nevner her er summen av alle kontakttyper ("konsultasjon", "sykebesøk", "enkel kontakt", "tverrfaglig samarbeid" eller "administrativt arbeid".) |
NB! Selv om det nødvendigvis ikke er en logisk sammenheng mellom takstbruk i teller og fordeling på alle kontakttyper i nevner (eksempelvis samtaleterapi hos fastlege, i kombinasjon med "enkel kontakt"), så sier nevneren her noe om legens totale arbeidsmengde i løpet av den avgrensede perioden.
Tverrfaglig e-konsultasjon med helsepersonell og pasient
Statistikken viser bruk av takst for tverrfaglig konsultasjon via video- og/eller telefon mellom fastlege og helsepersonell i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og/eller ambulansepersonell (takstkode 2af). Tall per måned fra og med april 2020. Tall for Norge og fylke.
Se statistikk: Tverrfaglig e-konsultasjon med helsepersonell og pasient (Power BI)
Taksten for tverrfaglig e-konsultasjon (takstkode 2af) ble innført 08. april 2020. Dette var et av tiltakene for å sikre at fastlegeordningen forblir en stabil tjeneste for befolkningen gjennom covid-19-pandemien. Taksten omfatter avstandsdiagnostikk og behandling. Når taksten benyttes må pasienten være til stede sammen med helsepersonell i den kommunale helse- og omsorgstjenesten eller ambulansepersonell, samtidig som det kommuniseres med fastlege. Taksten kan også benyttes ved legevakt.
Taksten ble opprinnelig innført med en sluttdato 01.09.2020. Den ble senere forlenget til 01.11.2020 og videre til 30.06.2021. Taksten er fra 1. juli 2021 ikke lenger i bruk.
Datautvalg og beregninger
Visningene viser utvikling over tid (fordeling på landet, gjeldende fylke, år og måned)
Tellere: Datagrunnlaget inneholder tellern «antallTeller» som viser bruk av takst 2af.
Nevnere: Takst 2af er veldig lite brukt, og for øyeblikket finnes det ingen nevner som som kan brukes til å lage en andel som statistisk sett blir interessant å bruke til å måle aktiviteten i forhold til totalen eller annen spesifikk aktivitet.
Tellere |
antallTeller |
viser bruk av takst 2af |
Nevnere |
I/B |
|
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), tjenestetypeNavn = 'Fastlege', Dato>’2020-04-08’, Takst = '2af' |
I/B |
|
Tverrfaglig samarbeid
Statistikken viser hvor stor andel av kontaktene som er tverrfaglig samarbeid (takstkoder 14, 1f og 1j). Tall for Norge, fylke og kommune fra og med 2017.
- Se statistikk: Tverrfaglig samarbeid (Power BI)
Tverrfaglig samarbeid betyr at flere yrkesgrupper samarbeider for å ivareta pasienter med sammensatte behov. Takstkodene i gruppen reflekterer forskjellig former for samarbeid som fastlegen har med andre yrkesgrupper, som for eksempel møter, skriftlig kommunikasjon eller telefonsamtale om en pasient.
Frem til 1. juli 2019 besto gruppen tverrfaglig samarbeid kun av takstkodene 14 og 1f.
Takstkode 14 illustrerer fastlegers deltakelse i tverrfaglige møter og kan være med helsepersonell fra både primær- og spesialisthelsetjenesten.
Takstkode 1f benyttes ved fastlegens dialog (telefonsamtale eller skriftlig kommunikasjon) med bl.a. hjemmesykepleien, apotek, NAV sosiale tjenester eller andre i primærhelsetjenesten.
1. juli 2019 ble takstkode 1j for nødvendig dialog mellom fastlegen eller dennes stedfortreder og lege i spesialisthelsetjenesten innført for å styrke fastlegeordningens samhandling med spesialisthelsetjenesten. 1. juli 2022 ble takstkode 1j slått sammen med takstkode 1f som et ledd i arbeidet med å forenkle normaltariffen. Statistikken etter juli 2022 viser igjen kun bruken av takstkodene 14 og 1f.
Takstkode 1j kunne utelukkende brukes av fastleger og kunne ikke tas samtidig som andre konsultasjonstakster.
Den totale samhandlingen mellom fastlege og lege i spesialisthelsetjenesten vil være større enn representert i denne statistikken. Eksempelvis kan kontakt mellom fastlege og lege i spesialisthelsetjenesten også forekomme under en konsultasjon med en pasient.
Datautvalg og beregninger
Statistikkspesifikt (teller) |
Statistikkspesifikt (nevner) |
Kommentar |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Regningstatus = ('godkjent, manuelt godkjent'), |
Nevner her er summen av alle kontakttyper ("konsultasjon", "sykebesøk", "enkel kontakt", "tverrfaglig samarbeid" eller "administrativt arbeid".) |
NB! Selv om det nødvendigvis ikke er en logisk sammenheng mellom takstbruk i teller og fordeling på alle kontakttyper i nevner (eksempelvis tverrfaglig samarbeid, i kombinasjon med "enkel kontakt"), så sier nevneren her noe om legens totale arbeidsmengde i løpet av den avgrensede perioden.