Språk- og læringsstudien
Prosjekt
|Oppdatert
Ved å sammenstille data vil det være mulig å følge barn med tidlig risiko for å utvikle språk og læringsvansker i overgangen fra barnehage og videre inn i skolealder.
Sammendrag
Gjennom selvrapportering fra mor fra svangerskap og opp i skolealder har Språk og læringsprosjektet utforsket barns utviklingsfaser for å finne utviklingsveier og årsaker relatert til språk- og læringsvansker. Ved å sammenstille data fra mødre i Den norske mor og barn undersøkelsen, kliniske undersøkelser og spørreundersøkelser fra barnehage og skole, med koblinger til barnehage-, utdannings- og pasientregistre vil det være mulig å følge barn med tidlig risiko for å utvikle språk og læringsvansker i overgangen fra barnehage og videre inn i skolealder. Ved å bruke informasjon fra MoBa med koblinger til disse registrene vil prosjektet ha som hovedmål å studere hvilke sammenhenger det er mellom språk- og andre utviklingsvansker (motoriske-, nevroutviklings-, emosjonelle-, atferdsvansker), hvilke utviklingsveier som leder til senere problemer i skole og ungdomsalder, samt risiko- og beskyttelsesfaktorer i barnets proksimale og distale omgivelser som er relatert til språk- og læringsvansker
Prosjektleder
Ragnhild Brandlistuen, Folkehelseinstituttet
Prosjektdeltakere
Mari Vaage Wang, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
Synnve Schjølberg, Folkehelseinstituttet
Lei Wang, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
Nina Alexandersen, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet
Tiril Wilhelmsen, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
Erik Eliassen, OsloMet - storbyuniversitetet
Silje Kvam Bårdstu, Folkehelseinstituttet
Elise Øksendal, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
Ragnhild Eek Brandlistuen, Folkehelseinstituttet
Start
15.08.2015
Slutt
31.12.2025
Status
Pågående
Godkjenninger
Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)
Prosjekteier/ prosjektansvarlig
Folkehelseinstituttet