Hopp til hovedinnhold
FHI logo

Sammenhengen mellom pre- og postnatalt kosthold og nevroutvikling hos barnet

Prosjekt

|

Sist endret

Hovedformålet med prosjektet er å undersøke hvordan ernæringsmessige faktorer i svangerskapet kan påvirke risikoen for ADHD og kognitive utfall.

Sammendrag

Årsaker til nevrologiske utviklingsforstyrrelser som ADHD er i stor grad ukjent, men vi vet at både genetiske- og miljøfaktorer er involvert. Av disse er særlig miljøfaktorer viktig som forebyggbare risikofaktorer for disse forstyrrelsene. Hovedformålet med prosjektet er å undersøke hvordan ernæringsmessige faktorer i svangerskapet kan påvirke risikoen for ADHD og kognitive utfall. Vi vil se på kostholdsmønster under svangerskapet og tidlig barndom, samt mors jernstatus før og under svangerskapet, og benytte data fra MoBa, ADHD studien og NPR. Datamaterialet kombinerer informasjon fra spørreskjema, kliniske undersøkelser og biologiske data og gir dermed en unik mulighet til å studere disse sammenhengene. Resultatene fra prosjektet vil være et viktig første skritt i utviklingen av mer effektive og langsiktige forebyggende strategier for blant annet ADHD. Analyse av kostholdsmønster som helhet er en ny og lovende tilnærming til å studere kostholdsrelaterte effekter.

Prosjektleder

Heidi Aase, Folkehelseinstituttet

Prosjektdeltakere

Felice N. Jacka, Deakin University - Branch: Melbourne Campus
Pål Zeiner, Oslo universitetssykehus HF
Lene Frost Andersen, Oslo universitetssykehus HF
Merete Eggesbø, Folkehelseinstituttet
Ragnhild Eek Brandlistuen, Folkehelseinstituttet
Helle Margrete Meltzer, Folkehelseinstituttet
Anne Lise Brantsæter, Folkehelseinstituttet
Guido Philipp Emmanuel Biele, Folkehelseinstituttet
Ida Henriette Caspersen, Folkehelseinstituttet
Tiril Cecilie Borge, Folkehelseinstituttet

Start

04.01.2016

Slutt

31.12.2022

Status

Pågående

Godkjenninger

Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)

Prosjekteier/ prosjektansvarlig

Folkehelseinstituttet

Prosjektleder

Publisert |Sist endret