Hopp til hovedinnhold
FHI logo

Effekter av farmakologisk behandling og spesialundervisning på skoleprestasjoner hos barn med ADHD

Prosjekt

|

Oppdatert

Dette prosjektet vurderer langtidseffektene av medisinering og SU på skoleprestasjon, med vekt på effektiviteten av behandlingsmønster.

Sammendrag

Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er den nevroutviklingsforstyrrelsen med høyest utbredelse i barndommen. Utover symptomer, er det knyttet til lav utdanning, arbeidsdeltakelse og velvære, noe som gjør det til en belastning for pasienter, familier, og samfunn. Randomiserte kontrollerte studier (RCT) viste at medisinering reduserer symptomene og at spesialundervisning (SU) kan forbedre spesifikke læringsproblemer, men populasjonsbaserte observasjonsstudier kunne ikke vise klare positive effekter av medisinering eller SU på skoleprestasjon. Dette prosjektet vurderer langtidseffektene av medisinering og SU på skoleprestasjon, med vekt på effektiviteten av behandlingsmønster. Vi vil koble nasjonale pasient- og reseptregister med resultater fra nasjonale prøver og en prospektiv kohortstudie for å estimere effekter. For å støtte en årsakstolkning av behandlings-utfall-assosiasjoner, vil vi statistisk kontrollere behandling ved indikasjon og estimere doseresponsforhold.

Prosjektleder

Guido Biele, Folkehelseinstituttet

Start

01.01.2021

Slutt

31.12.2026

Status

Pågående

Godkjenninger

Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)

Prosjekteier/ prosjektansvarlig

Folkehelseinstituttet

Publisert |Oppdatert