Hopp til hovedinnhold
FHI logo

Broer: Oppvekstforhold, tilpasning og læring i Europa

Prosjekt

|

Oppdatert

Studien undersøker hvordan variasjoner innenfor, og mellom makro- (sosiale og politiske strukturer), meso- (skoler og lokalsamfunn), mikro- (familie) og individnivåer predikerer psykososiale tilpasning og sosial integrasjon hos barn med tyrkisk innvandrerbakgrunn i tre europeiske land.

Sammendrag

Studien undersøker hvordan variasjoner innenfor, og mellom makro- (sosiale og politiske strukturer), meso- (skoler og lokalsamfunn), mikro- (familie) og individnivåer predikerer psykososiale tilpasning og sosial integrasjon hos barn med tyrkisk innvandrerbakgrunn i tre europeiske land - Nederland, Norge og Tyskland. På makronivå varierer de tre vertslandenes innvandringspolitikk og utdanningssystemer. På mesonivå varierer bosettingspolitikk og utdanningsforhold. På mikronivå skaper variasjon i foreldres familiestruktur, verdier og inntekt ulike oppvekstforhold for barna. På individnivå innvirker personlige trekk ved barna og foreldrene. Studien retter fokus mot to kritiske overgangsfaser i oppveksten: Fra barnehage til barneskole, og fra barneskole til ungdomskole. Den er særlig opptatt av å avdekke forhold knyttet til mestringsferdigheter og utvikling av resiliens i barns psykososiale utvikling. Betydningen av faktorer knyttet til innvandrertilhørighet vil også stå sentralt.

Prosjektleder

Brit Oppedal, Folkehelseinstituttet

Prosjektdeltakere

Judi Mesman, Ukjent, Ukjent institusjon
Kristian Garthus-Niegel, Ukjent, Ukjent institusjon
Heloise Marie Ledesma, Ukjent, Ukjent institusjon

Start

15.10.2009

Slutt

31.12.2025

Status

Pågående

Godkjenninger

Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)

Prosjekteier/ prosjektansvarlig

Folkehelseinstituttet

Prosjektleder

Brit Oppedal

Publisert |Oppdatert