Hopp til innhold

Valgte elementer er lagt i handlekurven

Gå til handlekurv
Artikkel

Slik fungerer vaksinetjenesten

Vaksinetjenesten er basert på det som er registrert om deg i Nasjonalt vaksinasjonsregister ved Folkehelseinstituttet. Selve innloggingen foregår på Helsenorge.no.

Hopp til innhold

Innlogging

Du trenger en elektronisk ID (e-ID) på høyeste sikkerhetsnivå (nivå 4). Det betyr BankID, smartkort fra Buypass eller sikker USB-pinne fra Commfides. Hvis du har en slik ID:

For å kunne få en slik e-ID må du ha et norsk fødselsnummer eller d-nummer, og du må legitimere deg for å få den utlevert. BankID kan utstedes fra fylte 15 år, men de fleste banker opererer likevel med 18-årsgrense.

Du finner informasjon hos Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT) om hvordan du bestiller elektronisk ID. De har et telefon for brukerstøtte. Grønt nummer 800 30 300, mandag-fredag 08-17 eller lese på Difis nettsider:

Hvilke vaksiner blir registrert

Alle vaksiner er meldepliktige for den som vaksinerer deg (helsestasjon, lege eller reisevaksinasjonssenter). Men for noen vaksiner kan du selv velge om du ønsker vaksinen registrert. Vaksiner som gis gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, opphentingsprogram knyttet til dette, eller vaksine mot pandemisk influensa skal registreres i SYSVAK uten krav til samtykke fra den vaksinerte.

  • Barnevaksiner som gis gjennom barnevaksinasjonsprogrammet. Disse har vært registrert siden 1995, og registreringen krever ikke samtykke fra den som vaksineres / dennes foresatte.
  • Reisevaksiner og andre vaksiner som er tatt i 2011 og senere. Registrering av disse vaksinene krever samtykke fra den som vaksineres/dennes foresatte. "Andre vaksiner" kan for eksempel være vaksine mot sesonginfluensa, reisevaksiner eller yrkesvaksinasjon. 

Vaksiner som kan være registrert tidligere:

  • De som har bodd i ett av prøvefylkene Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Hordaland, og er født i 1976 eller senere, kan finne både barnevaksiner og andre registrerte vaksiner i vaksinetjenesten på helsenorge.no.
  • Vaksinen mot pandemisk influensa hvis du tok den i 2009 eller senere, denne vaksinen var meldepliktig.

Vaksiner som meldes av helsepersonell elektronisk gjennom journalsystemet, blir umiddelbart tilgjengelige på vaksinetjenesten (maksimalt 20 minutters forsinkelse kan forekomme).

Vaksiner som meldes på papir (det gjøres ikke fra helsestasjoner), blir tilgjengelige på vaksinetjenesten på helsenorge.no innen cirka tre uker. I høysesongen for influensavaksinering (september til januar) kan det gå litt mer tid. 

Personvern og opplysninger som registreres

Opplysninger som registreres i Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK er:

  • Navn og fødselsnummer
  • Dato for vaksinasjon
  • Vaksinekode

Vaksinasjonsopplysningene som registreres, viser hvilke vaksiner du har tatt og hvilke sykdommer de beskytter mot. Helsepersonell som vaksinerer, skal registrere og melde all vaksinasjon. De vil informere om registrering og dokumentere dette i journalen din.

Folkehelseinstituttet er ansvarlig for den daglige driften av vaksinasjonsregisteret. Innsamling av data er hjemlet i «Forskrift om innsamling og behandling av helseopplysninger i Nasjonalt vaksinasjonsregister («SYSVAK-registerforskriften»)

Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK har et høyt sikkerhetsnivå. Fødselsnummeret ditt erstattes med en kode før det lagres i registeret. Bare noen få autoriserte personer ved Folkehelseinstituttet kan knytte vaksinasjonsopplysningene til fødselsnummeret ditt.

Reservasjon

Du kan si nei til registrering av noen vaksiner, men ikke alle.

Du kan ikke si nei til at vaksiner som gis gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, opphentingsprogram knyttet til dette, eller vaksine mot pandemisk influensa blir registrert. Disse er underlagt forskrifter om meldeplikt og krever ikke samtykke, og du kan derfor ikke si nei til registrering i registeret.

Du kan derimot si nei til registrering av vaksiner som krever samtykke, for eksempel sesonginfluensavaksine, reisevaksiner og yrkesvaksinasjon. Da vil ikke vaksinasjonene blir registrert. De vil heller ikke være tilgjengelige i din vaksinasjonsoversikt på Mine vaksiner.

Sletting av registeropplysninger

For vaksiner som krever samtykke (for eksempel sesonginfluensavaksine, reisevaksiner og yrkesvaksinasjon), er det nok at du sier nei til registrering i forbindelse med at vaksinen settes. Da vil ikke vaksinasjonene blir registrert. De vil heller ikke være tilgjengelige i din vaksinasjonsoversikt når du logger deg inn på vaksinetjenesten på helsenorge.no.

Den som vaksinerer skal informere deg om registrering i vaksinasjonsregisteret SYSVAK. Du kan trekke tilbake samtykke for at tidligere registrerte vaksiner du har samtykket til, skal registreres i SYSVAK.

For å få slettet vaksinasjonsopplysninger må du henvende deg til stedet der du ble vaksinert, eller til et annet vaksinasjonskontor. Dersom det skulle være problemer med å få slettet oppføringer, kan helsepersonell ta kontakt med Folkehelseinstituttet ved SYSVAK for å få bistand til dette.

Vaksiner tatt gjennom barnevaksinasjonsprogrammet, opphentingsprogram knyttet til dette, eller vaksine mot pandemisk influensa er meldepliktig til SYSVAK uten krav om samtykke. Slike registreringer kan kreves slettes, men da må det dokumenteres at registreringen er av sterkt belastende karakter.

Mer informasjon om innsyn og sletting: 

Tomt vaksinasjonskort

Det skyldes at vaksinene dine ikke er registrert i det nasjonale vaksinasjonsregisteret SYSVAK. Dette kan ha flere årsaker:

  • Vaksinene ble gitt før 1995. Før dette tidspunktet ble ikke vaksiner registrert i vaksinasjonsregisteret. Men vaksiner kan være registrert. I tillegg startet fem fylker i en pilotversjon fra 1976: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Hordaland.
  • Manglende registrering fra vaksinasjonsstedet. 

Om vaksinasjonen nylig er foretatt, er opplysningene kanskje ikke registrert ennå. Det kan også skyldes manglende innsending av vaksinasjonsopplysninger. Hvis vaksinasjonsopplysningene ikke er sendt inn, kan du be vaksinasjonsstedet om å sende inn opplysningene på nytt, slik at de kommer fram når du logger deg inn på vaksinetjenesten.

Vaksiner som skal være registrert er:

  • Barnevaksiner gitt fra 1995
  • Pandemivaksine (fra 2009)
  • Alle andre vaksiner gitt i 2011 eller senere (gitt at du ønsker dem registrert)

Etterregistrering

Fra 1995 ble vaksinasjonsregisteret ved Folkehelseinstituttet landsdekkende, og lege/helsestasjon/skolehelsetjeneste ble pliktige til å registrere vaksinasjonsopplysningene. Dersom opplysningene ikke er registrert, kan du be stedet der du fikk vaksinen om å sende inn opplysningene, slik at de kommer frem når du logger deg inn på vaksinetjenesten på helsenorge.no. Stedet der du fikk vaksinen har imidlertid ikke plikt til å sende inn opplysninger om barnevaksiner som er gitt før 1995, men de har lov til å gjøre det.

Du kan også be vaksinasjonsstedet om å etterregistrere pandemivaksine (mot svineinfluensa) som er gitt etter 1. oktober 2009.

Når det gjelder etterregistrering av andre vaksiner, for eksempel reisevaksiner, har stedet der du fikk vaksinen, plikt til å etterregistrere vaksiner gitt fra og med 1. januar 2011 dersom du ønsker det. For reisevaksiner gitt før 2011 har vaksinasjonsstedet mulighet til å etterregistrere, men de er ikke pliktige til å gjøre det selv om du ber om det.

Du kan ta med dokumentasjon for vaksiner som er tatt i utlandet til fastlege eller helsestasjon og spørre om de kan registrere for deg. Privatpersoner kan ikke selv henvende seg til Folkehelseinstituttet og be om registrering av vaksinasjoner i SYSVAK.

Retting av feilregistrering

Dersom du oppdager feil eller mangler i dine eller ditt barns vaksinasjonsopplysninger, kan du be om at disse blir rettet. Ta kontakt med det stedet der vaksinene ble satt og be om at feilen blir rettet. Helsepersonellet kan sjekke hva som er registrert i vaksinasjonsregisteret, og både slette og legge inn nye korrekte registreringer.

Dersom det ikke er mulig å kontakte vaksinasjonsstedet, for eksempel fordi det ikke eksisterer lenger, kan du enten henvende deg til fastlege eller annet helsepersonell for bistand. Eller du kan sende skriftlig henvendelse per post til Folkehelseinstituttet ved SYSVAK. Henvendelsen må inneholde navn og fullt 11-sifret fødselsnummer, samt dokumentasjon som viser at de registrerte opplysningene er feilaktige. Dokumentasjon kan være kopi av vaksinasjonskort eller utskrift fra journal.

Dokumentasjon sendes til:

  • Folkehelseinstituttet ved SYSVAK, Postboks 4404 Nydalen, 0403 Oslo.

Helsepersonell som mottar forespørsler om retting eller sletting kan henvende seg til SYSVAK brukerstøtte for hjelp.

Vaksineopplysninger for egne barn

Dersom du har foreldreansvar for barn opptil 16 år vil disse vises når du logger deg inn på vaksinetjenesten på helsenorge.no

Dersom du har foreldreansvar for barn under 16 år og disse ikke vises i vaksinetjenesten, bør du sjekke egne folkeregisteropplysninger. Ta eventuelt kontakt med Skatteetaten.

Vaksineopplysninger for 16-18-åringer

Siden helserettslig myndighetsalder i Norge er 16 år, har ikke foreldre tilgang til barnas vaksinasjonsstatus etter deres 16-årsdag. 

Du trenger BankID for å få tilgang til vaksinetjenesten, men de fleste banker utsteder ikke BankID før fylte 18 år. Innlogging på vaksinetjenesten på helsenorge.no er derfor vanskelig tilgjengelig for denne aldersgruppen. 

Ungdom i denne aldersgruppen kan derfor bestille vaksinasjonskort direkte fra Folkehelseinstituttet via skjema for bestilling av vaksinasjonskort for deg mellom 16 og 18 år.

Det er 30 dagers utleveringsfrist på vaksinasjonskort fra Folkehelseinstituttet, men normalt sendes det ut 1-2 dager etter bestilling. 

Internasjonalt vaksinasjonssertifikat

På vaksinetjenesten på helsenorge.no kan du ta en utskrift av vaksinasjonskortet ditt (og egne barn under 16 år). Denne utskriften er på norsk og engelsk, og skal være tilstrekkelig for dokumentasjon av dine vaksinasjoner ved internasjonale reiser.

Dersom du reiser til land som krever gulfebervaksine, trenger du imidlertid et gult vaksinasjonssertifikat i tillegg. Dette er et papirsertifikat som er utformet etter WHOs regler. Et slikt gult vaksinasjonssertifikat får du utstedt på klinikker som vaksinerer mot gulfeber.

Innlogging på vaksinetjenesten

Logg inn på vaksinetjenesten på helsenorge.noDu blir spurt om elektronisk ID.

Brukerstøtte: telefon 800 43 573, mandag-fredag 08.00-15.30