Hopp til innhold

Nyhet

Nettkurs kan hjelpe foreldre som trenger støtte

Publisert

Mann med lap top
Folkehelseinstituttet

Nettkurs og andre digitale tilbud kan være til god hjelp for foreldre som trenger støtte i foreldrerollen, eller som har barn med spesielle behov. Det viser en systematisk oversikt fra Folkehelseinstituttet.


Hva er en systematisk oversikt?

I systematiske oversikter søker man etter og oppsummerer
studier som svarer på konkrete forskningsspørsmål. Studiene blir
funnet, vurdert og oppsummert ved å bruke en systematisk og
forhåndsbeskrevet fremgangsmåte.

Mer om systematiske oversikter og andre forskningsoversikter


Støttetiltak for foreldre, gitt av helsestasjoner, familievernkontor, flyktningetjenesten, barnevernet eller andre, skal forebygge utvikling av problemer hos barn, gi tryggere foreldre og bidra til at foreldre med særlige behov får hjelp. Ulike støttetiltak kan også redusere risikoen for omsorgssvikt.

Nettkurs og andre digitale foreldrestøttetiltak kan nå flere familier enn en-til-en-samtaler og kurs der deltakerne må møte fram samtidig, for eksempel på helsestasjonen.

Rapporten: Digitale tiltak for foreldrestøtte: en systematisk oversikt over effekter og erfaringer

Folkehelseinstituttet har gått gjennom kunnskapsgrunnlaget for å finne ut hva forskningen viser når det gjelder effekter og erfaringer med digitale støttetiltak til foreldre, som for eksempel nettkurs. Målet var å finne ut hvilke virkninger og erfaringer som er publisert om slike tiltak. Gjennomgangen er bestilt av Bufdir og er en såkalt systematisk oversikt som er gjennomført etter bestemte kriterier.

– Vår gjennomgang viser at nettkurs med én til tolv sesjoner generelt sett gir mer hensiktsmessig foreldreatferd sammenlignet med ingen tiltak, sier forsker Heid Nøkleby ved Folkehelseinstituttet.

Forskningsresultatene som inngår i oversikten gjelder erfaringer med kurs som var tilpasset familier med babyer, småbarn, skolebarn eller ungdom, og kursene ble gitt med eller uten faglig veiledning.

– Det er mulig at nettkursene har samme effekt som ansikt-til-ansikt-samtaler, men vi har funnet mindre forskning om dette. Vi er usikre på effektene av foreldrestøtte på e-post, via apper eller podkast, sier Nøkleby.

Foreldrene som gjennomførte nettkurs, var positive til fleksibiliteten i tilbudene, at man var anonym som deltaker, og at det ble gitt personlig fagligveiledning.

Den systematiske oversikten omfatter 30 studier som viser effekt av ulike digitale kurs eller andre tiltak og seks studier som viser erfaringer med disse. Studiene var fra USA, Australia, Canada, England, Finland, Sverige, Tyskland og Wales og er publisert mellom 2007 og 2018.

De fleste tiltakene som den systematiske oversikten omfatter, var rettet mot vanskeligstilte familier eller foreldre som hadde barn med mindre alvorlige atferdsproblemer.

– Det trengs mer forskning på andre digitale støttetiltak, og flere studier som undersøker hva fedre mener om tilbudene og flere studier blant innvandrere, avslutter Heid Nøkleby.