Hopp til innhold

Valgte elementer er lagt i handlekurven

Gå til handlekurv
Nyhet

Prikkete, rød eller hoven?

Det kan skyldes såpa, kremen eller deodoranten. I 2016 fikk Folkehelseinstituttet 183 meldinger om bivirkninger av kosmetikk og kroppspleieprodukter. I tillegg fryktes store mørketall på grunn av underrapportering.

bilde av såpe
Foto: Colourbox.com

Bivirkninger ved bruk av fuktighetskremer var årsak til 56 prosent av meldingene. Hårpleieprodukter – inkludert sjampo – fulgte etter med 10 prosent av innmeldingene. Deretter fulgte produkter for hudrens med 8 prosent og solprodukter med 7 prosent av meldingene.

De resterende prosentene var fordelt på sminke, såpe, våtservietter, deodorant, negleprodukter, hårfarge og andre hårbehandlinger, munnhygiene og parfyme.

Det var flest kvinner (91 prosent) som meldte inn sine bivirkninger.

– Noen produkter blir meldt inn oftere enn andre.  Vi vet ikke om dette reflekterer høy omsetning av disse produktene eller om de er mer problematiske enn andre med hensyn til bivirkninger. Allergiske reaksjoner kan oppstå etter bruk av hvilket som helst produkt da vi mennesker er forskjellige, sier seniorforsker Berit Granum ved Folkehelseinstituttet.

– Mattilsynet vurderer, avhengig av alvorlighetsgrad og antall innrapporterte tilfeller, videre oppfølging av de produktene hvor det er meldt om bivirkninger ved å kontakte ansvarlig virksomhet, sier seniorrådgiver Rune Jemtland i Mattilsynet.

Innmelding på to måter

Meldingene kom inn både via helsepersonell og direkte fra forbruker via det nye meldesystemet på Altinn.

121 meldinger ble sendt fra helsepersonell og 62 meldinger fra forbrukere til Folkehelseinstituttets Register for bivirkninger ved bruk av kosmetiske produkter. Når det gjelder meldinger via helsepersonell, kom 89 prosent av meldingene fra farmasøyter/apotekteknikere.

– Vi ser en forskjell i alder når det gjelder måten å melde fra på. I 2016 gjaldt meldingene som kom fra helsepersonell hovedsakelig personer som er eldre enn 30 år, mens meldingene som kom inn direkte fra forbrukerne gjaldt hovedsakelig personer eldre enn 20 år.  

Nytt meldesystem

Selv om en av ti nordmenn opplever bivirkninger av kroppspleieprodukter, har det vist seg vanskelig å få forbrukerne til å melde inn bivirkningene sine.

I 2015 innførte Folkehelseinstituttet derfor et nytt meldesystem der forbruker kunne melde sine bivirkninger direkte på Altinn uten å gå veien om helsepersonell. Da kom det inn totalt 212 meldinger.

Da det forbrukerbaserte meldesystemet ble lansert, fikk registeret mye publisitet i media –både TV-intervjuer og avisreportasjer. I tillegg ble en animasjonsfilm lagt ut på Folkehelseinstituttets Facebookside, og en rekke andre informasjonstiltak ble igangsatt.

I 2016 derimot, var det lite eller ingen slik publisitet, noe som kan forklare nedgangen i antall meldinger fra 2015 til 2016. Dette viser viktigheten av jevnlig å komme ut med informasjon om Bivirkningsregisteret.

– Tidligere år har de fleste meldingene vært om produkter man kan få kjøpt på apotek. Det nye forbrukerbaserte meldesystemet ser derimot ut til å oppfylle ambisjonen om å få inn meldinger på produkter fra andre utsalgssteder enn apotek. I tillegg ser det ut som vi når yngre brukergrupper med dette meldesystemet, sier seniorforsker Berit Granum ved Folkehelseinstituttet.