Identifisering av skadedyr, skadedyrtelefonen og skadedyr-epost
Artikkel
|Oppdatert
Mange har spørsmål om skadedyr. Avdeling for skadedyrkontroll bistår kommuner, skadedyrfirmaer, privatpersoner og andre med å identifisere og informere om skadedyr ved innsending av skadedyrprøver og svartjeneste via telefon og e-post.
I noen tilfeller kan det være fornuftig å kontakte et skadedyrfirma, kommunehelsetjenesten eller Mattilsynet på stedet angående et skadedyrproblem. På FHI sine nettsider finnes også mye informasjon om skadedyr i Skadedyrhåndboka, som inneholder rådgivende informasjon om skadedyrkontroll og beskriver over 150 skadedyr og tilfeldige gjester i bygninger og urbane miljøer.
Innsending av prøver
FHI identifiserer innsendte insekter, midd, parasitter og andre skadedyr (ikke skadedyr på planter). Identifisering av skadedyr samt veiledning om bekjempelse koster kr. 290,-. Dyrene skal sendes med posten. De må være døde, da det ikke er tillatt å sende levende dyr i posten. Se mer informasjon om pakking og sending på innsendingsskjemaet nedenfor. Det tar normalt 1-2 uker før du får svar.
Ved innsending av skadedyrprøve i posten skal skjema for innsending fylles ut og legges ved prøven.
Prøven sendes til: Folkehelseinstituttet, Avdeling for skadedyrkontroll, Postboks 222 Skøyen, 0213 Oslo.
Skadedyrtelefonen: 21 07 77 00
På "Skadedyrtelefonen" svarer ansatte ved avdeling for skadedyrkontroll på alle mulige spørsmål om skadedyr alle hverdager mellom kl. 13.00-14.00. Telefonnummeret er 21 07 77 00.
e-post
Spørsmål om skadedyr kan sendes på e-post til skadedyr@fhi.no. Hvis du har gode bilder av et dyr du lurer på hva er, vil vi i mange tilfeller kunne identifisere dyret utfra bildet. Hva skjer når du sender brev eller e-post til Folkehelseinstituttet?